Esteetön kaupunkitila

Esteetön kaupunkitila vahvistaa turvallisuutta, asukkaiden hyvinvointia ja koko yhteiskunnan toimivuutta. Esteettömyys tulee huomioida Helsingin kaupunkitilaa suunniteltaessa ja laajat esteettömyyden ohjeet löydät Helsinki kaikille sivustolta.

Tästä kortista löydät tiivistetyn tiedon siitä, missä kaupunkitilan paikoissa ja ratkaisuissa esteettömyys on huomioitu ja sisällytetty ohjeisiin.


Esteettömyyden perus- ja erikoistaso

Esteettömyyden ja saavutettavuuden toteuttamiseksi Helsingin kaupunki on määritellyt seuraavat tavoitetasot.

Esteettömyyden erikoistason alueet määräytyvät alueen palvelutar­jonnan ja käytön mukaan tavallista suurempia esteet­tömyysvaatimuksia omaavista alueista, reiteistä tai kohteista.

Esteettömyyden perustasolla tarkoitetaan korkeata­soista, esteetöntä ja turvallista julkisen ympäristön laa­tua. Kaikkien muiden kuin erikoistason alueiden tulisi täyttää perustason esteettömyysvaatimukset.

Erikoistasoa vaativat alueet ja niiden rajaus tehdään aina tapauskohtaisesti. Seuraavilla alueilla tulisi toteuttaa korkeampaa esteettömyyden erikoistasoa:  

  • keskusta-alueet
  • kävelykadut
  • julkisen liikenteen asemat ja pysäkit
  • terveys- ja hyvinvointikeskukset, perhekeskukset, palvelutalot sekä niiden ympäristöt
  • sairaalaympäristöt sekä näiden rajapinnat yleisten alueiden kanssa
  • kaikille suunnatut liikunta- ja leikkipaikat (kaupun­gin omistamat ulkoalueilla sijaitsevat)
  • kauppakeskukset

Esteettömyyden perus- ja erikoistason eroavaisuudet on esitetty esteettömän rakentamisen SuRaKu-ohjeistuksessa (Valtakunnalliset ulkoalueita koskevat ohjeet).


Esteetön kaupunkitila

Kaupunkitilassa on kalusteita ja rakenteita, joiden mitoituksessa tulee huomioida esteettömyys ja ergonomia.


Kalusteet ja rakenteet, ohjeita Kaupunkitilaohjeessa

Kaupunkitilassa on kalusteita ja rakenteita, joiden mitoituksessa tulee huomioida esteettömyys ja ergonomia.

Istuin tulee olla mitoitukseltaan esteetön (istuinkorkeus, istuimen kulma ja selkänojan kulma). Osassa istuimista tulee olla käsinojat seisomaan nousun helpottamiseksi. Silloin kun istuimelle halutaan nousta pyörätuolista, käsinoja sijoitetaan noin 600 mm etäisyydelle penkin päästä. Muotopaletti

Käsijohde tulee aina sijoittaa esteettömyysohjeiden mukaiselle korkeudelle. Sijoituskorkeus on perustasolla 900 mm maan pinnasta. Erikoistason kohteeseen asennetaan käsijohteet kahelle korkeudelle, 900 mm ja 700 mm. A6 Käsijohteet

Pyöräkatos ja joukkoliikenteen katos tulee olla hyvin valaistu, jotta käyttäjä näkee lukita pyörän ja lukea informaatiota, kuten pysäkkikartat pysäkin seinässä. G Pyörätelineet ja pyörätelineiden sijoitusohje (G) Pyörätelineet

Opasteiden eri sisältöjen esteettömän suunnittelun ohjeet löytyvät Kaupunkiopastuksen periaatteet ohjekortista.

Rakenteista luiskat ja portaat tulee toteuttaa esteettömiksi. Luiskat Portaat


Esteetön valaistus, ohjeita Kaupunkitilaohjeessa

Esteettömien reittien valaistuksen tulee olla katkeamaton, hyvin ympäristön värejä toistava ja riittävän tehokas turvalliseen liikkumiseen. Kaupunkivalaistus -hakemistosta löydät ohjeet valaistuksen suunnitteluun.

Laadukkaan ja esteettömän valaistuksen perusvaatimuksia ovat riittävä valaistusvoimakkuus, tehokas häikäisysuojaus, harkitut pintakirkkaus- eli luminanssisuhteet, valon tasaisuus, oikea valon suuntaus ja sopivat valon väriominaisuudet.

Liikenneympyrä (kiertoliittymä)

Liikenneympyrä osana kaupunkitilaa

  • Liikenneympyrä ja sen ympäristö suunnitellaan kokonaisuutena. Liikennesuunnittelun lisäksi huomioidaan ympäröivä maisema ja luonto. Liikenneympyrä voi muodostaa liikenteellisen porttikohdan kaupunkitilaan.
  • Liikenneympyrällä pyritään rauhoittamaan liikennettä ja parantamaan risteyksien turvallisuutta. Tiiviisti rakennetussa kivikaupungissa liikenneympyrän käyttöä tulee harkita tarkkaan kaupunkikuvan, jalankulun ja pyöräilyn kannalta.
  • Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden asemaa ja hyvää kaupunkikuvaa tukee koko ympyräalueen korottaminen ennen tulosuuntien suojateitä yksittäisten suojateiden eteen sijoitettujen töyssyjen sijaan.
  • Turvallisuuden kannalta oleellista on varmistaa, että kaikkien ajoneuvojen nopeudet soveltuvat turvalliseen risteämiseen ja kaikkien kulkumuotojen ajolinjat ovat väistämissääntöjen kanssa johdonmukaiset.
  • Liikenneympyrä mahdollistaa maamerkin muodostamisen taiteen, valaistuksen ja istutusten avulla. Keskiaiheessa ei saa käyttää liikennettä häiritseviä liikkuvia; häikäiseviä tai välkkyviä elementtejä.
  • Liikenneympyrän istutukset ovat paikka tuoda lisää luontoa kaupunkiin, tukea optista ohjaavuutta ja tuoda juhlavuutta kaupunkitilaan.

Näkemät ja visuaalinen ohjaavuus

Tiiviissä ja rakennetussa kaupunkiympäristössä näkemien toteutuminen voimassa olevien Väylän ohjeiden mukaisilla arvoilla voi olla haastavaa. Nykyisen ohjeen mukaan suuren liikenneympyrän, jonka sisähalkaisija on suurempi kuin 40 m, keskiosassa ei edellytetä esteetöntä näkemää. Tätä pienemmissä liikenneympyröissä esteetön näkemä toteutuu, kun liikenneympyrän liikenne näkyy keskiosan läpi.  Yksittäiset runkopuut tai rakenteet eivät ole näkemäeste. Näkemiä tulee tarkastella kokonaisuutena ja tapauskohtaisesti liikenne- ja kaupunkisuunnittelun asiantuntijoiden yhteistyönä.

  • Liikenneympyrässä pitää olla aina tienopeuden mukainen pysähtymisnäkemä, ellei ajonopeuksia ole laskettu hidasteilla, korotuksilla tai muilla keinoilla.
  • Tulosuunnan näkemäalue mitoitetaan siten, että liittymään saapuva autoilija voi esteettä havaita edellisestä tulohaarasta saapuvan ja sen kohdalla kiertotilassa olevan ajoneuvon.
  • Autoilijan pitää nähdä väistämisviivalta myös seuraavaan liittymähaaraan tai vähintään 30 m ajosuuntaan.
  • Väistämisviivalle pysähtyneen autoilijan tulee nähdä vähintään 2 m suojatien jatkeen suuntaan seuraavaa liittymähaaraa enintään 20 m:n etäisyydellä kiertotilan reunasta risteävän jalankulun ja pyöräilyn väylän ylityskohdassa.
  • Keskusaiheen suunnittelussa huomioidaan liikenneturvallisuus. Aihe tulee sijoittaa siten, ettei se aiheuta törmäysvaaraa. Teos ei saa muistuttaa liikennemerkkiä tai muuta liikenteenohjauslaitetta. Keskusaiheen valaistus ei saa häikäistä tai olla huomattavasti kirkkaampi kuin muu tie- tai katuympäristö. Vilkkuvaa tai liikennemerkkiin sekoitettuvia punaista ja vihreää valoa ei saa käyttää. Kuva 3.
  • Tiehallinnon “Tasoliittymät” -ohjeen kappaleessa 5.1.4 on määritetty tarkemmin kiertoliittymän näkemäalueista. Vaativissa kohteissa näkemä voidaan ja kannattaa varmistaa mallintamalla.
  • Liikenneympyrän ajoratojen geometrian tulee viestiä kuljettajalle selkeästi, että kiertotilasta poistuva ajoneuvo on selkeästi kääntyvä ajoneuvo ja siten jalankulun ja pyöräilyn väistämisvelvollinen.
  • Suojatien sijoittelussa tulee huomioida, että se ei ole liian kaukana kiertotilasta, jottei liikenneympyrästä poistuva ajoneuvo ehdi nostaa ajonopeuttaan ennen suojatietä. Tavoitteellista olisi sijoittaa suojatie 6 m päähän kiertotilasta ja keskisaarekkeellisena tapauskohtaisesti. Kiertotilan korottaminen aloitetaan ennen saapumissuunnan suojateitä.
  • Yliajettavilla kiveyksillä ja liittymän ajotilan kavennuksilla voidaan hillittä liittymästä poistuvien ajoneuvojen nopeuksia sekä ohjata henkilöautot kohtisuoraan poistumishaaran suojateihin nähden.
  • Keskusaihe kannattaa aina varustaa suojaputkivarauksin sähkövetojen tekemistä varten, vaikka sen valaistuksen toteuttamisesta ei olisi varmuutta.

Mitoitus

  • Liikenneympyrän koon määrittää kyseissä paikassa liikennöivä kalusto, liikennemäärä ja katutyyppi sekä liikenteen suuntautuminen (esim. jos bussilinjasto ajaa vain liittymän läpi). Liikennetekninen mitoitus varmistetaan ajouratarkastelulla suurimmalla käytettävällä kalustolla. Erikoiskuljetukset huomioidaan liikenneympyrän mitoituksessa ja rakenteellisissa ratkaisuissa sekä mm. pylväiden sijoittelussa ja mahdollisesti niiden kaadettavuudessa/irrotettavuudessa. Merkittävää toteutettavalla varautumisratkaisulle on erikoiskuljetusten määrä ja aikaväli.
  • Suomen Paikallisliikenneliitto ry:n Bussiliikenteen infrakortti no 13:ssa on määritetty bussiliikenteen ja kiertoliittymien mitoituksesta.

Jalankulku ja pyöräily

  • Liikenneympyrä voidaan toteuttaa pyöräliikenteelle usein eri tavoin, 1-suuntaisena, 2-suuntaisena, tai yhdistettynä jalkakäytävänä ja pyörätienä. Pyöräily voi olla myös kiertotilassa, jos liittyvillä kaduilla pyöräily on esitetty ajoradalle.
  • Liikenneympyrän pyöräliikenteen järjestely valitaan liikennemäärän sekä ympäröivien linjaosuuksien pyöräliikennejärjestelyjen perusteella. Pyöräliikenne suunnitellaan joko kiertotilaan muun ajoneuvoliikenteen kanssa tai erotellaan muusta ajoneuvoliikenteestä rakenteellisesti kiertävälle kehälle (mielellään pyöreään muotoon)
  • Vilkkaasti liikennöidyssä liikenneympyrässä pyöräliikenteen oma tila parantaa kaikkien kulkumuotojen turvallisuutta ja sujuvuutta.
  • Jalankulku erotellaan pyöräliikenteestä aina silloin, kun pyöräliikenne on liikenneympyrässä yksisuuntainen.
  • Pyörätien suunnittelua kiertoliittymissä on käsitelty tarkemmin Väyläviraston “Pyöräliikenteen suunnittelu” -ohjeessa sekä Helsingin kaupungin “Pyöräliikenteen suunnittelu” -sivustolla.

Valaistus

Liikenneympyrä, liikenteenohjaus, katuvalaistus, liikenneympäristö ja mahdollinen keskustaide suunnitellaan tasapainoiseksi kokonaisuudeksi. Valaistustekniset ohjeet on esitetty Helsingin Ulkovalaistuksen suunnitteluohjeessa. Liikenneympyrän valaistusluokka on korkeampi, eli hieman kirkkaampi kuin liittyvien katujen valaistus.

Pylväät voidaan sijoittaa liikenneympyrän ulkoreunalle tai liikenneympyrän keskelle. Reunasijoittelussa valaisimet asennetaan ajokaistojen välisille keskisaarekkeille. Reunasijoittelussa pystytään huomioimaan myös jalankulkuväylien, pyöräteiden ja suojateiden valaistus. Keskiasennuksessa pylväs on korkea ja suunnittelussa huomioidaan tarkasti häikäisyn ja valosaasteen minimointi.

Kiertoliittymän valaistusta suunniteltaessa huomioidaan liikkumisen turvallisuus, sopivuus liittyviin katutiloihin ja varmistetaan katujen valaistuksen jatkuvuus, niin sanottu optinen ohjaus. Valaisimien ja pylväiden sijoituksen on oltava sellainen, että tienkäyttäjä saa pimeällä oikean käsityksen tiestä ja sen lähiympäristöstä, tien jatkuvuudesta, kaarteista ja tasauksesta. Optisen ohjauksen kannalta haastavissa kohdissa pylväiden sijainnit tulee tutkia perspektiivikuvien tai mallinnusten avulla.

Liikenneympyrässä on tilaa kasvillisuudelle

Liikenneympyrän istutukset voivat tuoda luontoa kaupunkiin (esim. monilajiset perennaistutukset tai lahopuutarhat), olla optisesti ohjaavia (esim. puut) sekä tuoda juhlavuutta kaupunkitilaan (esim. kesäkukkaistutukset). Kuva 4.

  • Liikenneympyrän keskusta on kasvupaikkana kuiva ja usein valoisa. Tiesuola saattaa haitata kasvien menestymistä.
  • Keskiaiheen tulee olla helppohoitoinen ja turvallisesti kunnossapidettävissä ja kasteltavissa. Keskialueen tulee olla halkaisijaltaan yli 5-6 m. Istuksen reunaan, riittävän etäälle ajoradasta jätetään hoitovapaa alue.
  • Valmis maksaruohomatto on matala, helppohoitoinen ja lisää kaupunkiluonnon monimuotoisuutta. Myös kukkaketo saattaa sopia liikenneympyrän keskiaiheeseen.
  • Syvään sorakatteeseen istutetut dynaamiset, monilajiset kuivien ja valoisien paikkojen perennaistutukset ovat suhteellisen helppohoitoisia ja ilmeikkäitä. Istutukset suunnitellaan kukkimaan varhaisesta keväästä pitkälle syksyyn. Runsaat aikaisen kevään kestävät sipulikasvit, kuten idänsinililjat, krookukset ja narsissit ilahduttavat kaupunkilaisia ja erottuvat edukseen puiden ollessa vielä lehdettömiä. Kukkivat kasvit useista eri heimoista tarjoavat monipuolisesti ravintoa pölyttäjille. Kasvit kannattaa jättää talveksi törröttämään ympyrään ja leikata vasta keväällä sekä silputa paikalle, jolloin ne tarjoavat hyönteisille myös talvehtimispaikkoja.
  • Suuri leveäkasvuinen puu sopii maamerkiksi liikenneympyrän keskelle. Puiden runkokorkeutta tulee nostaa, jotta ne eivät tuki liikaa näkemiä. Tammi ja mänty sopivat erityisen hyvin liikenneympyrän keskelle, sillä ne ovat suurikokoisia, oksistoltaan graafisia ja kestävät melko hyvin kuivuutta. Muutkin katuympäristössä kestäväksi havaitut puut, pensaat ja köynnökset ovat sopivia. Myös kuollutta puuta voidaan käyttää liikenneympyrän keskellä luomaan biologista monimuotoisuutta.
  • Kesäkukkaistutukset tuovat liikenneympyrään väriä ja juhlavuutta. Ne vaativat kuitenkin säännöllistä hoitoa: kastelua, lannoitusta, paikkausistutuksia ja rikkakasvien kitkemistä. Liikenneympyrän kesäkukkaistutukset saavat mielellään olla osa kaupungin laajempaa kausikasvikokonaisuutta. Kesäkukkia käytettäessä tulee suunnitella koko vuoden ilme. Talvella kausikasvit tulisi korvata jollain muulla aiheella, jottei tärkeä liittymä jää tyhjäksi tai suunnitella kokonaisuus, jossa on ympäri vuoden tilaa jäsentävää kasvillisuutta, taidetta tai muita rakenteita.
  • Liikenneympyrän reuna-alueiden kuivatusta voidaan tarkastella innovatiivisesti. Kuivatusvesiä voidaan mahdollisesti viivyttää reunojen saarekkeissa. Myös veden ohjausta liikenneympyrän keskelle ja sen tarjoamia mahdollisuuksia voidaan tutkia. Kuva 5.

Visuaalinen kalustehakemisto

A Kaiteet


B Ajoesteet ja pollarit


C Opasteet


D Istuimet


Kaivopuistoin pöytäpenkkikaluste.

E Istutusastiat


F Puunsuojat


G Pyörätelineet


H Roska-astiat


I Pylväät ja portaalit


J Kaupunkikäymälät


K Pysäkit ja mainoslaitteet


L Varusteet ja laitteet


M Hyönteishotellit



E7 HKI Istutusastia, rajaava törmäyssuojaruukku

Yleistä
Ruukku on suunniteltu alun perin Esplanadien katukokeiluun käytettäväksi jalankulun ja oleskelun alueiden ja ajoradan välissä. Törmäyssuojaruukkujen sisällä on tilavaraus betonikivelle.

Ruukusta on kaksi mallia, joista toinen on suunniteltu käytettäväksi köynnössäleikön kanssa. Köynnössäleikköversiossa on myös hieman syvempi tila istutuksille.

Ruukuissa on mahdollista käyttää erikseen hankittavaa altakastelujärjestelmää.

Sijoitusalueet

Koko kaupunki

Materiaalit

Ruostumaton teräs

Pintakäsittely / viimeistely

pulverimaalaus ja graffitinsuojakäsittely

Värivaihtoehdot

RAL 7033, RAL 7042

Ylläpito

Kalustevalmistajan ohjeen mukaisesti

Hankintatapa

Suorahankinta

E6 HKI Istutusastia, rajaava ruukku

Yleistä
Ruukku on suunniteltu alun perin Esplanadien katukokeiluun käytettäväksi jalankulun ja oleskelun alueiden ja ajoradan välissä.

Ruukusta on kaksi korkeutta. Matalaa mallia suositellaan käytettävän silloin, kun penkki ja ruukku ovat samalla tasolla, ja korkeaa mallia silloin, kun ruukku on alemmalla tasolla penkkiin nähden. Esimerkiksi silloin kun ruukku sijaitsee ajoradalla ja penkki korotetulla jalkakäytävällä.

Ruukuissa on mahdollista käyttää erikseen hankittavaa altakastelujärjestelmää. 

Sijoitusalueet

koko kaupunki

Materiaalit

Ruostumaton teräs

Pintakäsittely / viimeistely

pulverimaalaus ja graffitinsuojakäsittely

Värivaihtoehdot

RAL 7033, RAL 7042

Ylläpito

Kalustevalmistajan ohjeen mukaisesti

Hankintatapa

Suorahankinta

Saarikortit

Tervetuloa käyttämään Helsingin saarikortteja!


Saarikorteilta löydät tietoa saarten

  • nykytilasta, palveluista ja nykykäytöstä
  • historiasta, ominaispiirteistä, luonnosta ja maisemasta
  • kunnossapidosta ja siihen liittyvistä toimenpiteistä ja muutostarpeista
  • saarten tulevaisuuden näkymistä, tavoitteista ja niitä koskevista suunnitelmista

Ensimmäisessä vaiheessa talvella 2022-23 sivustolle koostettiin saarikortteja itäisen saariston saarista. Mukana on yhteensä 14 sellaista saarta, joissa on Helsingin kaupungin omistamia, yleiseen virkistyskäyttöön tarkoitettuja alueita. Saarikortteja kehitetään ja päivitetään jatkuvasti. Kortteihin liittyviä kehitys- ja korjausehdotuksia, ideoita ja muuta palautetta voi lähettää Helsingin palautekanavan kautta (linkki).


Saarikorttien rakenne ja lukuohje


PALVELUT

Palvelut -osiossa on lueteltu saarelta löytyvät palvelut. Vesiliikenneyhteyksiä lukuun ottamatta nämä ovat pääosin kaupungin tuottamia julkisia palveluita. Jos kyseessä on yksityinen tai maksullinen palvelu, se on kirjattu näkyviin.

Vesiliikenneyhteydet = kulkuyhteydet saareen

Laiturit = saarelta löytyvät vesiliikenne-, vierasvene-, septi- ja uimalaiturit

Mahdolliset maksulliset laiturit = jos saarella on yksityisiä, maksullisia rantautumispaikkoja

Rantautumis- ja kiinnittäytymispaikat = mihin saarella voi rantautua

Sauna = saarelta löytyvät saunat

Keittokatos = saarelta löytyvät keittokatokset

Rakennettu tulipaikka = tulipaikat retkeilyä varten

Hiiligrilli = yleisessä käytössä oleva hiiligrilli

Polttopuuhuolto = polttopuut tulentekoa varten

WC/käymälä = saaren wc- ja käymälätilat

Jätehuolto = onko saarella jatkuvaa jätehuoltoa

Kaivo = saarelta löytyvät kaivot ja veden juomakelpoisuus

Taukopaikka = retkeilijöille suunnatut levähdys- ja taukopaikat

Telttailupaikka = saarelta löytyvät luvalliset telttailupaikat

Mahdolliset maksulliset telttailupaikat = jos saarella on yksityisiä, maksullisia telttailupaikkoja

Opastaulu = opastus saarella

Reitit = saarella kulkevat reitit ja polut

Luontopolku = saarelta löytyvä luontopolku

Esteettömät palvelut = saaren esteettömät palvelut ja kulkeminen

Muut palvelut = kiinnitysrenkaat, vuokrattava kokoustila tms. saaren käyttöä tukevat palvelut

 

Kiinteistöjen vuokraus -kartassa on kuvattu Helsingin maanomistus- ja vuokra-alueet. Aineisto on tarkoitettu vain kaupungin sisäiseen käyttöön, ja linkki vie kaupungin sisäiseen karttapalveluun


KUNNOSSAPIDON TOIMENPITEET JA MUUTOSTARPEET

Osiossa kuvataan saarta koskevia kunnossapidon toimenpiteitä, vastuutahoja ja mahdollisia  muutostarpeita. Kunnossapidon toteutustapa kuvataan vain niistä kohteista, joissa kaupunki on kunnossapitäjänä ja jotka ovat yleisessä käytössä. Osaa kohteista hallinnoivat vuokralaiset.

RAKENNUKSET = saunoja ym. rakennuksia sekä WC/käymälöitä koskevat kunnossapidon toimenpiteet sekä havaitut muutostarpeet

RAKENTEET = laitureita, rantautumis- ja kiinnittäytymispaikkoja, keittokatoksia, rakennettuja tulipaikkoja ja muita rakenteita sekä kaivoja koskevat kunnossapidon toimenpiteet sekä havaitut muutostarpeet

VARUSTEET JA KALUSTEET = taukopaikkoja, opastauluja, luontopolkuja, hiiligrillejä ym. varusteita ja kalusteita koskevat kunnossapidon toimenpiteet sekä havaitut muutostarpeet

PUHTAANAPITO = puhtaanapitoa koskevat kunnossapidon toimenpiteet sekä havaitut muutostarpeet

LUONNONHOITO = metsien ja niittyjen hoitoa koskevat kunnossapidon toimenpiteet sekä havaitut muutostarpeet

KUNNOSSAPIDON ROOLIT = vastuutahot, sisäiset yhteistyön tahot, muut keskeiset toimijat sekä käytännön toteutuksen lyhyt kuvailu

KUSTANNUKSET = nykyiset kunnossapidon kustannukset sekä arvio muutostarpeiden kustannuksista

LISÄTIEDOT = muu kunnossapitoon ja muutostarpeisiin liittyvä informaatio


LUONTO JA MAISEMA

Luonto ja maisema -osiossa on kuvattu saaren ominaispiirteitä ja mahdollisia arvokkaita luontotyyppejä ja suojelualueita.

Luontotiedot kartalla -linkin takaa löytyy Helsingin karttapalveluun syötettyjä luontotietoja paikkatietoaineistoina:

  • uhanalaiset ja silmälläpidettävät luontotyypit
  • metsä- ja kääpäkohteet
  • tärkeät matelija- ja sammakkoeläinkohteet
  • arvokkaat geologiset kohteet
  • tärkeät lepakko- ja lintualueet
  • arvokkaat kasvikohteet
  • suojellut luontotyypit, Natura-alueet ja luonnonsuojelualueet

HISTORIA

Historia-osiosta löytyvät saaren historiaa koskevat tiedot tiivistetysti. Kulttuuriympäristöt kartalla -linkin takaa löytyy Helsingin karttapalveluun syötettyjä tietoja paikkatietoaineistona:

  • suojellut rakennukset ja alueet
  • arvoympäristöt
  • maakunnallisesti arvokkaat kulttuuriympäristöt

TULEVAISUUS

Tulevaisuus-osiossa kuvataan saaren kehittymistä ja tulevaisuuden näkymiä. Osiossa esitellään mm. saavutettavuuden kehittämistä ja ajankohtaisia kehityssuunnitelmia.

Keskusta-alueen kävelyopastus

Johdanto

Helsingin kantakaupungin kävelyn opastusta kehitetään ja yhtenäistetään. Opasteilla ohjataan niin helsinkiläisiä kuin vierailijoitakin löytämään kaupungin erilaisia kohteita ja toimintoja sekä inspiroitumaan kaupungistamme.

Suunnitelman yhtenä lähtökohtana toimii ennalta kaupungin toimesta laadittu listaus opastettavista kohteista ja niiden hierarkiasta. Käytettävät opastemallit ovat olemassa olevien tyyppipiirustusten mukaisia ja niiden toimivuutta on tarkasteltu käyttäjätestauksessa. Työssä on suunniteltu uusi opastemalli, pyloni.

Suunnittelualueena on Helsingin niemi, rajoittuen pohjoisesta Nordenskiöldinkatuun ja Teollisuuskatuun, lännestä Porkkalankatuun (Länsisatama ja Jätkäsaari rajautuvat ulkopuolelle) ja idän suunnasta Sörnäisten rantatiehen (Kalasatama rajautuu ulkopuolelle).

Opastaminen kaupunkialueella

Opastuslogiikan keskeinen periaate on kohdekeskeisyys. Se tarkoittaa, että opastusohjeet suunnataan käyttäjälle relevanttien kohteiden mukaan. Käyttäjälle tarjotaan suuntia, jotka ohjaavat hänet haluamaansa kohteeseen sen sijaan, että tarjottaisiin tiettyä reittiä.

Opasteissa käytetään selkeitä ja helposti tulkittavia karttoja, jotka näyttävät kaupunkiympäristön tärkeimmät maamerkit ja kohteet. Karttojen avulla käyttäjä voi hahmottaa ympäristöään ja valita itselleen sopivimman reitin kohteeseen.

Opastuslogiikka tukee kaupunkiympäristön tarjoamia erilaisia reittivaihtoehtoja. Sen sijaan, että tarjottaisiin yksi tietty reitti, käyttäjälle annetaan tarvittavat tiedot, jotta hän voi valita itselleen sopivan tavan päästä kohteeseensa. Tämä voi sisältää erilaisia kulkumuotoja tai vaihtoehtoisia reittejä.


Opasteperhe

Opasteperhe (kuva 1) on kokonaisuus erilaisia opastetyyppejä, jotka on suunniteltu yhtenäiseksi ja helposti tunnistettavaksi kokonaisuudeksi, jotta ne voivat tehokkaasti ohjata ja opastaa käyttäjiä. Opasteperheen suunnittelussa otetaan huomioon käyttäjäystävällisyys, selkeys ja yhtenäisyys. Opasteperheen visuaalinen ilme noudattaa Helsingin kaupungin brändiohjeistusta. Tavoitteena on tarjota selkeä ja yhdenmukainen kokonaisuus joka helpottaa käyttäjiä liikkumaan kaupunkiympäristössä.

Opasteiden sisältämät osiot

Opastemallit pitävät sisällään tiettyjä osioita/komponentteja (kuva 2), näitä ovat tunniste, suuntaviitat, kartta ja kohdelistaus.

  1. Tunniste on opastusjärjestelmää yhteensitova komponentti, jonka avulla käyttäjät tunnistavat eri opastetyypit jo kaukaa ja tietävät niiden olevan osa yhtenäistä kävelyn opastamista. Tunniste koostuu  tunnisteväristä, kävely-piktogrammista ja kyseessä olevan opasteen sijaintia kuvaavasta tekstistä.
  2. Suuntaopastus on suunnistamista tukeva komponentti, jolla ohjataan tunnistettaviin alueisiin ja kohteisiin. Suuntaopasteiden informaation on tarkoitus olla nopeasti luettavaa ja ymmärrettävää nopeallakin vilkaisulla.
  3. Suurin osa kävelyopastuksen kohteista esitetään kartoilla. Karttoja esitetään eri tarkkuustasoissa opastemallista riippuen.
  4. Kohdelista on karttojen ja viittaopasteiden kanssa yhteen toimiva komponentti, jossa on listattu tärkeimmät kohteet Helsingissä.

Koontiopasteet

Koontiopasteissa (kuva 3) esitetään tietoa koko Helsingin niemestä. Sen avulla pystyy muodostamaan kattavan kuvan opastetuista kohteista ja alueesta. Sen on tarkoitus toimia ensimmäisenä opasteena, joka kohdataan Helsinkiin saavuttaessa.

Sijoittelu:
Liikenteen solmukohtien ja saapumispisteiden yhteydessä, kuten asemat ja terminaalit.


Alueopasteet

Alueopasteessa (kuva 4) esitetään tarkasti opasteen lähialue ja tiivistetysti koko Helsingin niemi. Opasteen tarkkuustaso mahdollistaa alueen esittelyn yksityiskohtaisemmin ja tarkemman reittisuunnittelun, mikä vähentää suuntaopastuksen tarvetta. Lähialuetta esittävän kartan yhteydessä on myös pienempi koko aluetta esittävä kartta (ns. indeksikartta), jonka avulla rajauksen ulkopuolelle jäävät kohteet ovat löydettävissä. Alueopaste on lähtökohtaisesti kaksipuolinen ja opasteen toisella puolella voidaan esittää esim. koontiopastemainen kartta koko Helsingin niemestä tai jokin muu ko. alueeseen sopiva ratkaisu.

Pylonimallinen opaste mahdollistaa opasteen rungon sivujen hyödyntämisen. Kylkiin voidaan tuoda lisätietoa, esim. tunnisteen (sijainti) muodossa sekä mm. QR-koodien avulla.

Sijoittelu:
Alueellisiin kiintopisteisiin ja ohjausta vaativiin kohtiin.


Viittaopasteet

Opastusjärjestelmä pitää sisällään viittaopasteita (kuva 5), jotka ilmaisevat, missä suunnassa tietyt kohteet sijaitsevat. Viittaopastukseen sisältyy myös mahdollisuus ilmaista etäisyyksiä tai arvioituja kävelyaikoja.

Sijoittelu:
Haastavat kohdat ja opastuksen katvealueet.


Teemareittiopaste

Teemareittiopaste (kuva 6) informoi alueella sijaitsevasta teemareitistä (esim. julkiset veistokset, kirjallisuuspolku tms.). Qr-koodin kautta voi tarkastella varsinaista reittiä sekä siihen liittyviä kohteita.


Opaskartta

Opasteissa käytetään selkeitä ja helposti tulkittavia karttoja, jotka näyttävät kaupunkiympäristön tärkeimmät maamerkit ja kohteet. Karttojen avulla käyttäjä voi hahmottaa ympäristöään ja valita itselleen sopivimman reitin kohteeseen. Kartoissa käytetään hyödyksi erilaisia piktogrammeja kohteiden ja toimintojen esittämisessä. Maamerkkimäisten rakennusten ja muiden tunnettujen kohteiden esittämisessä hyödynnetään ympyrän muotoon sijoittuja valokuvia (kuva 7).


Graafinen ilme

Opasteiden graafinen ilme perustuu Helsingin kaupungin graafiseen ohjeistukseen. Opasteissa käytettään kauttaaltaan Helsingin omaa kirjaintyyliä; Helsinki Grotesk -fonttiperheen leikkauksia.

Opasteiden käytettävät piktogrammit ovat Helsingin kaupungin valikoimista. Kartan visuaalisen ilmeen ja sävyjen osalta sovelletaan aiemmin tehtyjä määrittelyjä (mm. Luonto- ja virkistysalueiden opastus)


Opasteiden rakenne

Opastemallit toteutetaan seuraavien tyyppipiirustusten mukaisesti:

  • Koontiopaste 1200 x 2500 mm, 30526/014
  • Koontiopaste 700 x 2300 mm, 30526/012
  • Alueopaste 400 x 2300 mm, perustuu malliin 30526/007 (päivitetään / laaditaan uusi rakennepiirustus jossa teline on kaksijalkainen ja korkeus 2300 mm)
  • Alueopaste pyloni, 400 x 2300 mm (uusi rakennepiirustus)
  • Viittaopaste, 700 x 150 mm, perustuu malliin 30526/011 (päivitetään / laaditaan uusi rakennepiirustus jossa tarkennettu kiinnitysmekanismia sekä kokoa)

 

Seulottu komposti

Käyttötarkoitus

Soveltuu kasvualustojen valmistukseen sekä sellaisenaan kasvualustojen katteeksi antamaan maanparannus- ja lannoitusvaikutusta.


Tuotekuvaus

Lehtikomposti sältää runsaasti kivennäismaata, jota kertyy siihen muun muassa kitkentäjätteen mukana.

Liukoisten ja vaihtuvien ravinteiden pitoisuus on paljon korkeampi kuin valmiissa kasvualustatuotteissa. Ravinteisuus on kuitenkin alhaisempi kuin biojäte- tai jätelietekompostissa.

Kypsästä kompostista orgaaninen aines hajoaa edelleen käyttöönoton jälkeenkin.


Raaka-aineet ja valmistus

Puiden ja pensaiden lehtijätteestä ja niittojätteestä aumoissa valmistettu komposti (asetuksen 964/2023 mukainen ainesosaluokka 3). Kompostoituvan massan lämpötilaa seurataan lannoitelain komposteille edellyttämän lämpötilan nousun saavuttamisen varmistamiseksi. Valmistuksen yhteydessä on voitu käyttää rakeista teollista ureaa.

Valmiin kompostin jälkihoidosta on huolehdittu torjumalla rikkakasvit aumoista säännöllisesti.

Seulotaan 25 mm:n seulalla jollei toisin mainita.


Käyttöohje

Tuote soveltuu kasvualustojen valmistukseen sekä sellaisenaan kasvualustojen katteeksi antamaan maanparannus- ja lannoitusvaikutusta.

Kompostia voidaan käyttää maanparannukseen sekoittamalla sitä olevaan maahan käyttötarkoituksesta riippuen 8-15 cm. Nurmikoiden parannukseen kompostia voidaan käyttää sellaisenaan tai hiekkaan sekoitettuna. Kompostia levitetään 0,5 – 1 cm:n kerroksena nurmikon pintaan ja haravoidaan.

Kompostia ei lisätä happamanmaan kasveille, sillä se nostaa maan pH-arvoa.


Kestävä kehitys?

Seulaylitteet

Käyttötarkoitus

Soveltuu puisto- ja katuviheralueiden täyttöihin varsinaisen kasvualustakerroksen alle muodostamaan istutukselle soveltuvaa pohjamaata.


Tuotekuvaus

Koostumus vaihtelee käytetyn seulakoon mukaan. Tavallisimmin seulaylitteen raekoostumus on noin 0 –  40 mm tai 0 – 300 mm. Seulaylite sisältää pääosin kiviä ja niihin kiinnittynyttä hienoaineista. Hienoaineksen pitoisuus vaihtelee eräkohtaisesti. Seulaylite sisältää pieniä määriä juurenpaloja sekä mahdollisesti pieniä määriä yksittäisiä jätteitä (roskat yms.).


Raaka-aineet ja valmistus

Helsingin työmailta tulevan pintamaan seulaylite. Voi sisältää pieniä määriä yksittäisiä jätteitä (roskat yms.).( Asetuksen 964/2023 mukainen ainesosaluokat 1)


Käyttöohje

Seulaylite on routimatonta, minkä ansiosta se soveltuu hyvin täyttömateriaaliksi. Koska seulaylite sisältää myös pieniä määriä maatuvaa aineista, se saattaa hieman painua.


Hiilijalanjälki