Kiertoliittymä

Kiertoliittymiä käytetään

  • pääkaduilla
  • alueellisten kokoojakatujen tärkeimmillä liittymillä

Pieniä kiertoliittymiä käytetään

  • paikallisilla kokoojakaduilla
  • tonttikaduilla

Kiertoliittymää ei käytetä

  • Tapauksissa, joissa pääsuunnan liikenne on hallitseva, eikä sitä haluta häiritä (mm. läpi- ja ohikulkutiet sekä valta- ja kantatiet taajama-alueiden ulkopuolella)
  • > 80 km/h nopeusrajoitusalueella
  • 3 + 3- tai useampiajokaistaisilla teillä
  • Jos kiertoliittymän geometristä mitoitusta ei saada riittävän korkealuokkaiseksi (esim. tilanpuute tai maastolliset vaikeudet)
  • 150 m lähempänä valo-ohjauksista liittymää.

Mitoitus

  • mitoittavana kalustotyyppinä olla telibussi (14.5 m).4
  • Linja-autoliikenteelle soveltuvan kiertoliittymän kiertosaarekkeen halkaisijaksi suositellaan vähintään 15-20 m. Mitoituksessa on otettava huomioon, että mitoitusajoneuvon ajouran ja korokkeiden väliin jää liikkumisvara 0,5 m.4
  • Kaarresäteen pitää olla kuitenkin enintään 40-80 m, jos poistumissuunnalla on suojatie.4

Näkemäalueet

  • Kiertoliittymässä pitää tulosuunnassa olla aina tienopeuden mukainen pysähtymisnäkemä.
  • Tulosuunnan näkemäalue mitoitetaan siten, että liittymään saapuva autoilija voi esteettä havaita edellisestä tulohaarasta saapuvan ja sen kohdalla kiertotilassa olevan ajoneuvon.
  • Autoilijan pitää nähdä väistämisviivalta myös seuraavaan liittymähaaraan tai vähintään 30 m ajosuuntaan. Suurissa liittymissä (d > 40 m) näkemävaatimus on 50 m.3
  • Väistämisviivalle pysähtyneen autoilijan tulee nähdä vähintään 2 m suojatien jatkeen suuntaan seuraavaa liittymähaaraa enintään 20 m:n etäisyydellä kiertotilan reunasta risteävän kevyen liikenteen väylän ylityskohdassa.3

Kiertotilan kavennus

  • luonnon- tai betonikivi
  • Sivukaltevuus <2,5%
  • Upotettava reunatuki, korkeusero enintään 3 cm kiertotilan pinnasta.x

Katuliittymä

Liittymäsuunnittelun lähtökohtina ovat

  • Tie- ja ympäristöolot
  • Teiden toiminnallinen ja hallinnollinen luokka
  • Liittymän liikennemäärät ja liikenne-ennuste
  • Liikenneturvallisuus
  • Käytettävissä oleva tila.

Tasoliittymät voidaan jaotella seuraaviin perustyyppeihin

  • Avoin liittymä (LA)
  • Tulppaliittymä (LT)
  • Kanavoitu liittymä (PM, PK, PV)
  • Porrastettu liittymä (LP)
  • Kiertoliittymä eli liikenneympyrä (LK)
  • Valo-ohjauksinen liittymä (LV)

Pääkatu

  • Liittymät tehdään yleensä kanavoituna ja varustetaan ryhmittymiskaistoin tai kiertoliittyminä.
  • Mitoitusajoneuvo: Moduuliajoneuvo, jonka suurin sallittu pituus on 25,25 m, leveys 2,6 m.

Alueellinen kokoojakatu

  • Tärkeimmät liittymät kanavoidaan tai rakennetaan kiertoliittymiksi, muut rakennetaan avoimiksi tai liittyvässä suunnassa korotettuina.
  • Mitoitusajoneuvo: Puoliperävaunullinen kuorma-auto, jonka maksimipituus on 16,5 m, leveys 2,6 m.

Paikallinen kokoojakatu

  • Liittymät rakennetaan pääsääntöisesti avoimiksi, liittyvässä suunnassa korotettuina, kokonaan korotettuina tai pieninä kiertoliittyminä.
  • Mitoitusajoneuvo: Jos kadulla on joukkoliikennettä: telibussi, jonka maksimipituus on 15,0 m. Muuten kuorma-auto, jonka maksimipituus on 8 m. Leveys 2,6 m.

Tonttikatu

  • Liittymät rakennetaan pääsääntöisesti avoimiksi, liittyvässä suunnassa korotettuina, kokonaan korotettuina tai pieninä kiertoliittyminä.
  • Mitoitusajoneuvo: Kuorma-auto, jonka maksimipituus on 8 m. Teollisuusalueilla puoliperävaunullinen kuorma-auto 16,50 m.