G6 Liityntäpyöräilyn pysäköinnin kalustemallisto

Liityntäpyöräilyn kalusteiden piirustukset ja sijoitusohjeet

Linkki korttiin Kalusteiden sijoittaminen -> (G) Pyörätelineet.


Sijoitusalueet

Asemaympäristöt


Materiaalit

Piirustuksen mukaan


Pintakäsittely / viimeistely

Kuumasinkitys + sinkkifosfatointi + jauhemaalaus (tai vastaava yhdistelmä)


Värivaihtoehdot

PYÖRÄTELINE: Ruostumaton teräs
KATOS: RAL 7021, Black Grey, Alakatto RAL 9016, traffic white, Lasiseiniin voidaan asentaa väri- tai kuviokalvo lasien väliin


Ylläpito

Noudatetaan peittomaalatun teräksen ylläpito-ohjeita.


Hankintatapa

Suorahankinta

Pihakatu

  • Kadun vuorokausiliikenteen tulee olla pieni, korkeintaan 500 ajoneuvoa vuorokaudessa.
  • Pihakadun tulee liittyä tontti- tai kokoojakatuun.
  • Ajonopeus ei saa ylittää 20 km/h.
  • Pihakadun jokaisesta pisteestä tulisi olla alle 200 metrin matka ulos alueelta. Lisäksi on vältettävä suoria osuuksia (maks. 50m).
  • Pihakadulle ei saa rakentaa jalkakäytäviä.
  • Koko katupoikkileikkaus rakennetaan samaan tasoon.
  • Pysäköinti on sallittu vain merkityillä pysäköintipaikoilla. Paikat varataan lyhytaikaiseen vieras- tai asiointipysäköintiin. Asukkaiden pysäköintipaikkoja ei osoiteta asemakaavassa pihakadulle.
  • Pysäköintipaikat osoitetaan katutilasta erilaisella pintamateriaalilla, rajauksella tai pollareilla.
  • Talojen sisäänkäyntien edessä on vähintään metrin levyinen alue, jossa autot ja polkupyörät eivät voi liikkua.
  • Erikseen leikkimistä varten rakennetut leikkipaikat tulee rajata niin, ettei siellä voi ajaa moottoriajoneuvolla. Järjestyslain perusteella yleisen järjestyksen häiritseminen tai turvallisuuden vaarantaminen on kielletty pihakadullakin.
  • Pihakadulle ajetaan aina vähintään viistetyn reunatuen yli, usein myös jalkakäytävän ja pyörätien yli. Sama koskee pihakadun ulostulokohtaa.
  • Pihakadulla tulisi olla ajourien risteämiskohdassa vähintään viiden metrin näkemä kumpaankin suuntaan. Näkemäkolmion alueella ei saa olla yli puolen metrin korkeita näkemäesteitä.
  • Risteyksessä pihakadulta tulevan kuljettajan on aina väistettävä muuta liikennettä.
  • Pihakadulle on suotavaa järjestää aurattavalle lumelle kasapaikka, sillä pihakadulta lumen poiskuljettaminen on usein vaarallista ja erittäin kallista.

Liityntäpysäköinti

Liityntäpysäköintialueet merkitään Tieliikenneasetuksen mukaisella liityntäpysäköintiviitalla (650) ja alueella käytetään liityntäpysäköintipaikan merkkiä (520).

Ajoneuvopysäköinti

  • Pysäköintialueen ja pysäkkien väliset yhteydet sujuvia ja lyhyitä, enintään 100 m.
  • Pitkäaikaiselle pysäköinnille sallitaan pidemmät kävelymatkat, enintään 200 m.
  • Ennen pysäköintialueelle kääntymistä on päätieltä nähtävä onko alueella tilaa.
  • Suuret pysäköintialueet on jaettava useammaksi pienemmäksi kokonaisuudeksi.
  • Liikuntaesteisten pysäköintipaikat sijoitetaan pysäkin välittömään läheisyyteen.

 

Pyöräpysäköinti

  • Käytössä telineet, katokselliset pyöräpaikat ja lukittavat pyöräkaapit. Helsingin kaupungin pyörätelinemalli löytyy Kaupunkikalustemallistosta. Liityntäpyöräilyn kalustemallisto sisältää lisäksi katoksia ja pyöräkaapin. Kaupunkikalusteohjeen pyörätelineitä viodaan yhdistää kiityntäpysäköinnin katoksiin.
  • Suurin osa pyöräpaikoista tulisi sijoittaa 50 metrin säteelle jatkoyhteydestä
  • Pitkäkestoinen pysäköinti (yksi tai useampi päivä) voidaan sijoittaa kauemmas jatkoyhteydestä kuin lyhytkestoisempi pyöräpysäköinti
  • Katetut sekä lukittavat pysäköintipaikat voidaan sijoittaa kauemmaksi jatkoyhteydestä kuin kattamattomat, telinemalliset pyöräpysäköintipaikat
  • Vaatii tilaa n. 2,5 m²/pyöräpaikka
  • Vapaata tilaa varattava pyörän taakse 1-2 m

 

Suunnittelussa huomioon otettavaa

  • Lyhyet, suorat ja selkeät kävelyreitit
  • Esteettömyys ja liikenneturvallisuus
  • Helppokäyttöisyys
  • Säilytystilan lukitsemismahdollisuus

Kadunvarsipysäköinti

Henkilöautojen pysäköinti

  • Kadunvarsipaikat sijoitetaan pysäköintikaistaan tai pysäköintitaskuun. Autopaikan leveys on 2,0 m ja pituus 6,0 m. Sijoitus 3-5 paikan ryhmiin.
  • Vinopysäköintiä ja suorakulmaista pysäköintiä vähäliikenteisillä tonttikaduilla. Tilantarve 2,5m x 5,0m.
  • Liikkumisesteiselle tarkoitetun autopaikan leveys on 3,6 m.
  • Henkilöautojen pysäköinnin tyyppiratkaisuja, kts. Tyyppipiirustus 30187/704 Pysäköinti syvennyksessä ja reunatuen päällä ja Tyyppipiirustus 30187/705 Kadunsuuntainen liikkumisesteisen pysäköintipaikka.

 

Kuorma- ja linja-autojen pysäköintialueet

  • Pysäköintipaikkojen koko määräytyy ajoneuvopituuksien mukaan, paikan leveys 3,5m.
  • Teollisuusalueilla pysäköintikaistojen leveys 2,5m, paikkoja ei merkitä ruuduiksi.

 

Moottoripyörien pysäköintialueet

  • Kokosuositus on 1,25 m x 2,8 m. Ajokäytävän leveyden tulisi olla vähintään 3 m.

 

Polkupyöräpaikka

  • Kokosuositus on 0,6 m x 2,0 m. Ajokäytävän leveys vähintään 2,0 m.

3. Paikallinen kokoojakatu

Tilantarve

Mitoitusajoneuvona on käytetty telibussia jonka maksimipituus on 15,0 m, jos kadulla on joukkoliikennettä. Muuten kuorma-autoa, jonka maksimipituus on 8 m ja leveys 2,6 m.

Ajorata

  • Ajokaista 3,0 m…3,5 m
  • Joukkoliikennekadut kaistaleveys 3,5 m, ajoradan leveysvaatimus ≥ 6,7 m
  • Pituuskaltevuus ≤ 8 % (7 % jos kadulla on joukkoliikennettä), katuliittymässä ≤3 %. Esteettömyyden erikoistason alueilla ≤5 %.
  • Liittymät rakennetaan avoimiksi, liittyvässä suunnassa korotettuina, kokonaan korotettuina tai pieninä kiertoliittyminä.
  • Päällyste AB 22, SMA 16

Pyöräily

  • Pyöräily pyritään sijoittamaan pyöräkaistoille, leveys on 1,5-1,75 m.
  • Pyöräkaista on ajoradan tasossa oleva, ajoradasta pyöräilylle varattu kaista. Pyöräkaistat ovat yksisuuntaisia, joten tilaa on varattava kadun molemmista reunoista.
  • Vähäliikenteisillä kaduilla pyöräily voidaan järjestää myös sekaliikenteenä. Sekaliikenne on liikenneratkaisu, jossa pyöräliikenne jakaa ajoradan muun ajoneuvoliikenteen kanssa tai jalankulkijat ja pyöräilijät jakavat yhteisen kevyen liikenteen väylän. Luokitellaan yksisuuntaiseksi pyöräliikennejärjestelyksi, jossa pyöräilijän paikka on kadun/ajoradan oikeassa reunassa samaan tapaan kuin yksisuuntaisilla pyöräteillä ja pyöräkaistoilla. Pyöräilijöille ja jalankulkijoille yhteisiä kevyen liikenteen väyliä on kahdenlaisia: rinnakkaiset pyörätiet ja jalkakäytävät sekä yhdistetyt pyörätiet ja jalkakäytävät.

 

Pysäköinti 

  • Kadunvarsipysäköintiä on mahdollista ajoradan reunassa kadun suuntaisesti.
  • Kadunvarsipysäköintipaikan leveys 2,0 m.
  • Ovenavaustila pysäköinnin ja pyöräkaistan välillä 0,75 m.
  • Pitkittäispysäköintiin varattava tila, 6 m /auto
  • Pysäköinti on suositeltavaa rajata materiaalierolla tai tiemerkinnällä.

 

Erotus- ja keskikaista sekä keskikoroke

  • Erotus- ja keskikaistoja voidaan hyödyntää lumitilana, liikennemerkkien, valaisimien sekä istutuksien sijoituspaikkana.
  • Erotuskaista 0,5 m, jalankulun tai pyöräilyn ja katutilan reunan välillä (reunakaista?)
  • Erotuskaista 1,0 m, ajoradan ja katutilan reunan välillä
  • Erotuskaista > 1,0 m jos kaistalla liikennemerkkejä, valaisimia tai muita varusteita.
  • Keskikaista > 3 m, jos kaistalla katupuita tai pensaita
  • Erotuskaista > 2,25 m, jos kaistalla pensaita
  • Keskisaareke > 2,5 m, suojateiden kohdalla (riittävästi tilaa pyöräilijöille ja lastenvaunuille).
  • Lumitilaa tulee löytyä katupoikkileikkauksen osista yhteensä 1 metrin lumitila 3,5 metrin ajorataa kohden ja muutoin 0,5 metrin lumitila 1,5 metriä kohden

Visuaaliset vaatimukset

Puuttuu

4. Tonttikadut

TILANTARVE

Mitoitusajoneuvona on käytetty teollisuusalueilla puoliperävaunullista kuorma-autoa jonka maximipituus on 16,50 m ja kerrostaloalueilla ja pientaloalueilla kuorma-autoa, jonka maksimipituus on 8 m ja leveys 2,6 m.

Ajorata

  • ajokaista teollisuusalueilla 3.0… 3.5 m
  • ajokaista pien- kerrostaloalueilla 2,25…2,75 m
  • ajorata kerrostaloalueella 5.5 m, kun pysäköinti sallittu toisella puolen ajorataa, pelastusauton nostopaikalla 6.0 m
  • ajorata pientaloalueella 5,5 m jos rak.oik > 5000 k-m2
  • ajorata ientaloalueella (4.5)5  jos rak.oik < 5000 k-m2
  • ajorata teollisuusalueilla 6,0–7,0 m
  • kohtaamispaikat 5,5m, sijoitetaan liittymien yhteyteen, kaarteisiin ja kuperien taitteiden huipulle siten, että niiden välimatka on vapaa näkemä vähennettynä kaksinkertaisen pysähtymismatkan pituudella.
  • Pelastusajoneuvojen nostopaikoilla vapaa leveys 6,0 m.
  • Pituuskaltevuus ≤ 8 %. Esteettömyyden erikoistason alueilla ≤5 %.
  • Liittymät rakennetaan pääsääntöisesti avoimiksi, liittyvässä suunnassa korotettuina, kokonaan korotettuina tai pieninä kiertoliittyminä.

Pysäköinti

  • Kadunvarsipysäköinti mahdollista ajoradan reunassa kadun suuntaisesti.
  • Vähäliikenteisillä, päättyvillä tonttikaduilla voidaan sallia poikittainen pysäköinti tapauskohtaisesti.
  • Teollisuusalueilla kadunvarsipysäköinti mitoitetaan 2,5 m leveäksi ja sitä ei merkitä ruuduiksi, koska kadunvarsipysäköintiä käyttää myös raskas liikenne.

Jalankulku

  • Jalkakäytävä molemmin puolin katua, jos myös maankäyttöä on molemmin puolin katua.
  • Jalkakäytävän leveys ≥ 2,0 m, (tarkistettava esteettömän alueen leveys 2,2m).

Pyöräily

  • Pyöräily sijoitetaan ajoradalle sekaliikenteenä.

Varuste- & lumitila

  • kerrostaloalueilla ajoradan ja katutilan reunan välillä 1,0 m
  • Jalankulun tai pyöräilyn ja katutilan reunan välillä 0,5 m, mutta 1,0 m jos kaistalla on liikennemerkkejä, valaisimia tai muita varusteita.
  • Lumitilaa tulisi löytyä katupoikkileikkauksen osista yhteensä 1 metrin lumitila 3,5 metrin ajorataa kohden ja muutoin 0,5 metrin lumitila 1,5 metriä kohden.

Kääntöpaikat

  • Kääntöpaikat mitoitetaan normaalitapauksessa kuorma-autolle peruuttaen ja henkilöautolle eteenpäin ajaen.

Visuaaliset vaatimukset

Puuttuu