Asemaympäristöt
- Päivitetty: 8.5.2024
- Julkaistu: 14.12.2017
Asema- ja terminaalialueita ovat:
– juna-asemat
– linja-autoasemat
– metroasemat
– satamaterminaalit
Sisältö
Asemien kokonaisvaltaisen kehittämisen kannalta koko asema-alue tulee käsitellä yhtenä toiminnallisena kokonaisuutena. Asema-alueeseen sisältyy asemarakennuksen tai katoksen lisäksi juna-asemilla raiteet ja matkustajalaiturit sekä asemaan liittyvillä bussiasemilla laiturialue ja näihin liittyvät matkustajapalvelut, kuten lipunmyyntipisteet. Asema-alueena käsitetään myös kulkuyhteydet asemaan liittyviin palveluihin: liityntäliikenne, taksi ja pysäköintialueet. Invalidiliitto suosittaa esteettömäksi myös reitit lähiympäristössä sijaitsevalle terveysasemalle ja apteekkiin.
Esteettömyys
Asema-alue on esteettömyyden erikoistason aluetta. Kulkuyhteyksinä junalle ja asemien toimintoihin johtavia väyliä koskevat esteettömästä rakentamisesta annetut rakentamistapaohjeet ja määräykset. Asemaympäristöjen esteettömyysmääräyksiä ja suosituksia löytyy kootusti sivustolta https://www.sujuva.info/
Opastus
Opastuksen tulee olla katkeamaton ja erottua selkeästi asemaympäristössä sijaitsevista mainoksista. Opastustaulut tulee aina toteuttaa kahdella tavalla: sekä kuvaan että tekstiin perustuen. Asemaympäristössä opastuksen tulee huomioida myös näkö- ja kuulovammaiset käyttäjät.
HKL on julkaissut metron opastusjärjestelmän suunnitteluohjeen, joka kokoaa suunnittelun tavoitteet, graafisen ilmeen ja tekniset määrittelyt yhteen ja toimii siten suunnittelun apuna niin HKL:lle itselleen kuin ohjeistoa tarvitseville yhteistyökumppaneille kuten HSL:lle tai metroasemiin liittyville kauppakeskuksille
Valaistus
Kaupunkikuvassa asema-alueesta muodostuu aukioiden ja aluetta rajaavien rakennusten avulla yksi kaupungin tärkeimmistä tiloista, jonka keskeisin rakennus joukkoliikenteen käyttäjän kannalta on asemarakennus. Aseman valaistuksen on sovelluttava kaupunkikuvallisesti muuhun kaupunkivalaistukseen, paikkaan ja kaupungin julkiskuvaan. Valaistuksen tehtävänä on antaa kulkijalle käsitys liikkumisympäristöstä sekä luoda tilaan miellyttävä ja turvallinen ilmapiiri. Kaunis ja kaikkina vuorokaudenaikoina toimiva asema ympäristöineen luo positiivista imagoa joukkoliikenteelle ja kaupungille.
Asema-ympäristöjen valaistuksesta on koostettu oma ohjekortti.
Esteetön valaistus
”Aseman ulkoalueiden valaistuksen tulee olla riittävä helpottamaan kulkemista ja korostamaan tasonvaihtoja, ovia ja sisäänkäyntejä. Esteettömien reittien valaistus on mukautettava matkustajan näkemisen tarpeeseen. Erityistä huomiota on kiinnitettävä tasonvaihtoihin, lipunmyyntitoimistoihin ja lipunmyyntiautomaatteihin, neuvontapisteisiin ja tiedotusnäyttöihin”. (Komission asetus (EU) N:0 1300/2014.)
JUNA-ASEMAT
Asemaluokittelussa henkilöliikenneasemat jaetaan kaukoliikenteen ja lähiliikenteen luokkiin, joilla on erilaiset palvelutasotavoitteet. Luokittelu on tehty vuonna 2009. Uudet tai kunnostettavat asemat tulee toteuttaa luokittelun ohjeiden mukaisesti.
Kaukoliikenteen asemaluokka 1: Matkakeskukset ja muut merkittävät risteysasemat
Helsinki. Matkakeskus, asemalla myös lähiliikennettä.
Pasila. Asemalla myös lähiliikennettä.
Lähiliikenteen luokka 1: Merkittävät vaihtoasemat
Oulunkylä, Malmi, Puistola, Huopalahti
Lähiliikenteen luokka 2: yli 1 000 matkustajaa vuorokaudessa välittävät asemat
Käpylä, Pukinmäki, Tapanila, Ilmala, Valimo, Pitäjänmäki, Pohjois-Haaga, Kannelmäki, Malminkartano
LINJA-AUTOASEMAT
Merkittävät vaihtoterminaalit:
Kamppi, Rautatientori, Elielinaukio, Hakaniemi, Herttoniemi, Itäkeskus, Malmi
Muut terminaalit:
Kontula, Mellunmäki, Puistola, Vuosaari
METROASEMAT
Merkittävät vaihtoterminaalit:
Kamppi, Rautatientori, Hakaniemi, Herttoniemi, Itäkeskus
Muut terminaalit:
Lauttasaari, Ruoholahti, Helsingin yliopisto, Sörnäinen, Kalasatama, Kulosaari, Siilitie, Puotila, Rastila, Vuosaari, Myllypuro, Kontula, Mellunmäki
RAITIOVAUNUTERMINAALIT
Helsingin raitiotieverkko on rakennettu yksinomaan Helsingin kaduille, eli se on perinteinen katuraitiotie. Helsingin raitiovaunut ovat erityisesti kantakaupungissa olennainen osa kaupunkikuvaa ja päivittäistä liikkumista.
HKL:n raitiovaunuvarikot:
HKL:llä on kolme raitiovaunuvarikkoa: Koskelassa, Töölössä ja Vallilassa. Raitiovaunut säilytetään ja huolletaan Töölön ja Koskelan varikoilla. Vallilassa tehdään myös isompia töitä kuten kolari- ja peruskorjauksia.
SATAMAT
Helsingin sataman satamanosat:
Eteläsatama, Katajanokan satama, Länsisatama
Huolto ja kunnossapito
Huolto- ja kunnossapitorajat on sovittava selkeästi sekä julkisten että yksityisten tilojen osalta ja ympäristön kunnossapito on toteutettava kaikkialla asemaympäristössä niin laadukkaasti, ettei käyttäjä havaitse hallintarajan vaihtumista tilassa. Asema-alueelle on laadittava valaistuksen huolto- ja kunnossapito-ohjelma, jolla eri osapuolten omat ohjeet yhtenäistetään alueelliseksi yleisohjeeksi.
Henkilöliikennepaikoilla Väylävirasto vastaa laitureista, kulkuyhteyksistä ja matkustajainformaatiosta. Suurimmat asemarakennukset ovat VR-Yhtymän omistuksessa.
Yhteyksistä juna-asemille vastaa Helsingin kaupunki. Liityntäpysäköinnistä vastaa kiinteistön omistaja eli Väylävirasto, VR-Yhtymä Oy tai kunta? Liityntäpysäköinti kaupungilla.
Lisätiedot ja -lähteet
- Tulevaisuuden henkilöliikenneselvitys (1/2009) Liikennevirasto Yleiset palvelutasotavoitteet. Asemaympäristön valaistusohjeet niin liikennöinnille kuin asemillekin vuoteen 2050 mennessä.
- HKL 2017. Metron staattinen matkustajainformaatio. Suunnitteluohje
- TRAFI/8596/03.04.02.00/2014 Esteettömyys rautatiejärjestelmässä Rautatiejärjestelmän esteettömyyttä määrittelevä Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin kansallinen määräys. Tämä on EU:n komission päätökseen (saavutettavuus-YTE) perustuva Suomen oloihin tehty sovellus velvoittavista vähimmäisvaatimuksista infrastruktuurille ja liikkuvalle kalustolle. Määrittelee velvoittavat SF-standardit. Standardiin on tulossa päivitys hissien osalta 2017.
- Ratatekniset ohjeet (RATO) osa 16 (2017), Väylävirasto. Radanpitäjän suunnitteluohje, joka käsittelee asema-alueiden esteettömyyttä sekä asema-alueiden valaistuksen esteettömyyttä.
- SuRaKu-ohjeet (Esteettömien julkisten alueiden suunnittelun, rakentamisen ja kunnossapidon ohjeistaminen katu-, viher- ja piha-alueilla) 2005, 2008.
Liikenneministeriö; Julkisen liikenteen asema-alueiden on täytettävä esteettömyyden erikoistason vaatimukset, jotka tulee ottaa huomioon rautatieasema-alueiden suunnittelussa. Sillä ei ole RATO:n ja Trafi:n määräyksiin verrattavaa velvoittavaa vaikutusta. - Helsingin kaupungin ohjeet ja tyyppipiirustukset
- SFS-EN 12464-2. Light and lighting. Lighting of work places. Part 2: Outdoor work places. (Ulkotyöalueiden valaistussuositukset.) 10.3.2014. Suomen Standardisoimisliitto SFS ry
- EN 12464-1;2014, sisävalaistus. Suomen Standardisoimisliitto SFS ry
- Komission asetus (EU) N:0 1300/2014
- Esteetön valaistus ja selkeät kontrastit, Liikenne- ja viestintäministeriön julkaisuja 39/2006
- https://www.hel.fi/hkl/fi/raitiovaunulla/radat-ja-varikot/
- Asemaympäristöjen esteettömyysmääräyksiä ja suosituksia löytyy kootusti sivustolta: https://www.sujuva.info/
- Esteettömyys rautatiejärjestelmässä Trafi /8596/03.04.02/2014 (1.1.2015)
- 241/2017 Valtioneuvoston asetus rakennuksen esteettömyydestä (1.1.2018)
- 1007/2017 Ympäristöministeriön asetus rakennuksen käyttöturvallisuudesta (1.1.2018)
- 796/2017 Ympäristöministeriön asetus rakennuksen ääniympäristöstä