(G) Pyörätelineet
- Päivitetty: 25.10.2024
- Julkaistu: 11.4.2018
Polkupyörien pysäköintitilojen suunnittelussa päätavoitteena on sujuva, houkutteleva ja turvallinen pyörien pysäköinti ja säilytysmahdollisuudet. Laadukas pyöräpysäköinti edellyttää riittävän tilan huomioimista suunnittelussa sekä telineiden sijoitteluperiaatteissa.
Jos teet kaupunkiympäristön tilaamaa suunnittelu- tai muuta konsulttityötä, pyydä suunnittelun lähtötiedot työn tilaajalta. Tilaaja tekee tarvittaessa tietopyynnön arkistoon.
Mikäli kyse on muusta kuin kaupungin tilaamasta työstä, ota yhteyttä kaupunkiympäristön asiakaspalveluun.
Sisältö
Visuaaliset laatuvaatimukset
Pyörätelineiden mallitiedot löytyvät Kaupunkitilaohjeen kaupunkikalustemallistosta.
Säilytystila ja -paikka, sijoittamisessa huomioitavat asiat
- Helposti saavutettava tulosuunnista
- Sosiaalisesti turvallinen paikka (valvonta ja valaistus)
- Kunnossapidon vaatimukset
- Telineen kiinnitysmahdollisuus ja siirrettävyys: vaikutukset johtoihin, kuivatukseen ja kasvillisuuteen
- Mahdollinen pysäköinnin laajennettavuus tulevaisuudessa
- Katso sijoitteluperiaatteet eri väylätyypeillä Helsingin kaupungin suunnitteluohjeista
Polkupyörän säilytyksen vaatimat mitat (ulkotilat)
- Tilavaatimus karkeasti arvioituna (vierekkäin pysäköitynä) = pyörien määrä x 0,6m x 0,4m.
- Tilantarve vähenee, jos telineitä sijoitetaan useampaan riviin tai tasoon. Lisäksi erilaiset pyörätyyppit vaikuttavat tilantarpeeseen (esim. tavarapyörä)
- Telineiden väli toisistaan on minimissään 0,6m, riipuen telinetyypistä. Kaaritelineet väh. 1,0m
- Käsittelytilan ja vapaan tilan vaatimukset riippuvat telineiden sijoittelusta (kohtisuoraan, vinoon) sekä missä pysäköinti sijaitsee (ajoradalla, pyörätiellä)
Liittäminen maahan
- Pyörätelineen alueella on sama katupinnoite kuin samalla katuvyöhykkeellä muutoin.
- Telineen liitos toteutetaan mahdollisimman huolellisesti ja siististi. Helsinki-ilmeen muotopaletissa on annettu suositukset toteutuksen tavasta.
Liityntäpyöräilyn kalustemallisto asemaympäristöihin
Liityntäpyöräilyn kalustemallistolla toteutuu palvelu, joka on tunnistettava ja jossa on yhtenäinen muotoilun tyyli. Tuoteperhe on modulaarinen ja ulkonäöltään sijoitusympäristöön sovitettavissa. Eri osista voi koota tarvittavan pituisen telineiden tai katoksen kokonaisuuden. Ulkonäköön voi vaikuttaa katosten ja telineiden värivalinnoin. Katoksissa on lisäksi vaihtoehtona lasi- tai verkkoseinämateriaali. Pyöräkatoksissa ja pyöräkaapissa on valaistus, joka täyttää esteettömyyden tavoitteet.
Malliston kalusteita ovat:
- pyöräteline, runkolukitus
- yksipuoleinen katos
- kaksipuoleinen katos
- lukittava pyöräaitaus
- lukittava pyöräkaappi
Pyöräkalusteiden tuoteperhe on vapaasti kilpailutettava ja sen voi tilata useilta alihankkijoilta.
Kalusteita on toteutettu muun muassa kehäradan, kaupunkiradan ja metron asemaympäristöihin Helsingissä, Espoossa, Kauniaisissa ja Vantaalla. Työn ohjausryhmässä ja kehitystyössä olivat mukana: HKL, HSL, Liikennevirasto, VR, ELY, Espoo, Helsinki, Vantaa.
Pyörätelineiden suunnitteluperusteista ja käytöstä on laadittu raportti. Graafiikan käytöstä on laadittu ohjeistus.
Kuvat
Kaariteline: etäisyys ajoradan, pyörätien ja jalkakäytävän reunasta.
Puotilan metroaseman pyöräkatokset iltavalaistuksessa. Kuva WSP.
Pyöräkaappeja Vuosaaren metroasemalla.
Helsingin ohjeet ja linjaukset
- Pyöräliikenteen suunnitteluohje (Helsingin kaupunki) http://www.pyoraliikenne.fi
Lisätiedot ja -lähteet
- RT 98-10986 Pysäköintialueet
- RT 98-10631 Polkupyörien pysäköinti ja säilytys, KH 91-00235 Polkupyörien pysäköinti ja säilytys
- Pyöräkalusteiden tyyppikuvat; HKL Pyöräpysäköinnin kalustemallisto, 2014.