Julkisen kaupunkitilan valaistus
- Päivitetty: 8.5.2024
- Julkaistu: 3.12.2017
Kaupunkitilan valaistuksen tulee olla kaupunkikuvallisesti ja toiminnallisesti korkeatasoista, ympäristöön ja arkkitehtuuriin sopivaa. Kaikki Helsingin kaupungin liikenneväylät, torit, aukiot ja puistot valaistaan, ellei hankekohtaisesti ole toisin todettu. Valaistuksen tarkoituksena on liikenneturvallisuuden lisäksi parantaa yleistä turvallisuuden tunnetta, esteettömyyttä sekä viihtyisyyttä.
Puistoissa valaistaan tärkeät ja usein talvikunnossapidossa olevat puistokäytävät, leikkialueet sekä pelikentät ja pelialueet. Koira-aitausten, frisbeegolfväylien, skeittipuistojen valaistuksessa noudatetaan laadittuja Helsingin kaupungin ulkovalaistuksen linjauksia ja valaistustarpeet määritellään hankekohtaisesti.
Helsingin valaisinpylväät ovat malliltaan kartiopylväitä. Raitiotien ja ulkovalaistuksen yhteiskäyttöpylväiden ja niiden jalustojen tyypit määritellään aina yhteistyössä Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n kanssa.
Sisältö
Pimeän ajan kaupunki saattaa näyttäytyä hyvinkin erilaisena päivisin koettavaan kaupunkiin verrattuna. Valaistuksella lisätään turvallisuutta ja viihtyisyyttä, rajataan tilaa, luodaan tunnelmia, mahdollistetaan toimintoja, nostetaan esiin yksityiskohtia ja rakennuksia. Kaupunkivalaistuksella voidaan vahvistaa valoisan ajan kaupunkikuvaa tai luoda siitä poikkeava, erilainen pimeän ajan tunnelma.
Valaistuksen suunnittelussa pyritään aina minimoimaan häiriövalo ja häikäisy. Valo rajataan ja suunnataan haluttuun kohteeseen ja määritetään ympäristökokonaisuuteen sopiva valoteho.
Esteettömien reittien valaistuksen tulee olla katkeamaton, hyvin ympäristön värejä toistava ja riittävän tehokas turvalliseen liikkumiseen.
Visuaaliset laatumääritykset
Kaupunkitiloihin suositeltavat pylväsmallit ja -korkeudet ja yleiset laatuvaatimukset ohjeistetaan Helsingin ulkovalaistuksen suunnitteluohjeessa 2020. Pylväiden perusmallit on esitetty kohdassa Kaupunkikalusteet /Kaupunkikalustemallisto / Pylväät ja portaalit. Valaisintuotteiden muodon tulee olla hillitty ja yksityiskohdiltaan viimeistelty.
Pylväiden väri on yleisesti Helsingin pääväri RAL 7021, Black Grey. Lisäksi käytetään sävyä RAL 7038 Agate grey. Historiallisissa kohteissa valaisinpylvään ja valaisimien väri on RAL 9011, Graphite Black. Aluekohtaisissa yleissuunnitelmissa määritetään mahdolliset muut valaisinkalusteiden värisävyt.
Käytettävän valon värilämpötilaksi on määritelty 3000K värintoistoindeksin ollessa yleensä >70. Ohjeet esitetään alueittain Helsingin kaupungin ulkovalaistuksen tarveselvityksessä 2015, kohdassa 3.1. Tarveselvitystä täydentää Helsingin kaupungin ulkovalaistuksen suunnitteluohje 2017. Samaa värilämpötilaa käytetään alueen tai katuosuuden kaikissa valaisimissa.
Tekniset laatumääritykset
Helsingissä ulkovalaistuksen uudisrakentaminen ja saneeraaminen toteutetaan pääosin led-valaisimin. Valaisimen tulee täyttää Liikenneviraston ohjeen Tien valaisimien laatuvaatimukset vaatimukset.
Valaistussuunnitelman mukana tulee aina toimittaa valaistusteknilliset laskennat. Valaistusteknillisillä laskennoilla osoitetaan valaistusteknillisten vaatimusten täyttyminen. Valaistustekniset ohjeet on esitetty Ulkovalaistuksen suunnitteluohjeessa.
Energiansäästön vuoksi valaistuksissa käytetään ohjausta, jonka avulla valaistus himmennetään yöaikaan. Ohjeet eri kohteiden ohjaukseen on esitetty Ulkovalaistuksen suunnitteluohjeessa.
Ranta-alueilla valaisinten liitäntälaitteet tulee sijaita yli + 2,8 m meren pinnan tasosta. (Korkeus meren pinnasta mitataan Helsingin käyttämällä korkeusjärjestelmällä)
Valaistut katumainoslaitteet vaativat rakennusvalvonnan toimenpideluvan. Mainoslaitteiden sijoittamisesta katutilaan löytyy kaupungin oma ohje.
Valaisinpylväät
Helsingissä käytetään maalattuja tai sinkkipintaisia valaisinpylväitä. Maalattuja pylväitä käytetään keskustakohteissa. Raitiotien ja valaistuksen yhteiskäyttöpylväiden ja niiden perustusten tyyppi määritellään aina yhteistyössä Helsingin kaupungin liikennelaitoksen (HKL) kanssa.
Valaistuksen asennuskorkeus ja ripustustapa valitaan ottaen huomioon katuluokat, katujen poikkileikkaukset, rakennetun alueen ympäristön ominaisuudet, arkkitehtuuri, istutukset ja katualueiden rajat. Valaisimet sijoitetaan ensisijaisesti yhteen pylväsjonoon, yhteen riviin kadun reunaan tai keskelle katua. Jos on käytettävä kaksirivistä reunasijoitusta, valaisinpylväät sijoitetaan vastakkain toisiinsa nähden. Pääväylien yhteydessä olevat jalankulku- ja pyörätiet pyritään ensisijaisesti valaisemaan pääväylän valaisimilla. Jos jalankulku- ja pyörätie tarvitsee valaistukseen erillisen pylväsasennuksen, käytetään yksirivistä reunasijoitusta ja varrettomia pylväitä.
Ohjeelliset pylväskorkeudet on esitetty Ulkovalaistuksen suunnitteluohjeessa.
Helsingin omat valaisinvarsimallit on esitelty kalustekorteissa:
https://kaupunkitilaohje.hel.fi/kortti/i2-hki-katuvalaisinpylvaat/
https://kaupunkitilaohje.hel.fi/kortti/i3-hki-puistovalaisinpylvaat/
Kuvat
Ripustusvalaistus on Helsingille tyypillinen tapa. Tätä suositaan aina, kun valaistavalla alueella on sopivat rakennukset.
Aukioilla ja kävelykaduilla valaisimien ja valaistuksen mittakaava voidaan suunnitella kohdekohtaisesti halutun tunnelman ja tilajäsennyksen mukaan.
Länsilinkin alikulun valaistus Mechelininkadun eteläpäässä on hyvä esimerkki turvallisuuden tunnetta lisäävästä valaistuksesta. Muun ympäristön pylväiden valaisimissa on tasolasi, joka suuntaa valon alaspäin eivätkä valopisteet häikäise.
Alikuluissa valaisimet asennetaan tavanomaista ympäristöä matalammalle, joten mallivalinnoissa huomioidaan erityisesti tuotteiden kestävyys.
kuva Juhana Konttinen
Auroransillan valaistus tuo esiin sillan muodon. Valaistus on toteutettu gobotekniikalla, joka rajaa valon vain haluttuun pintaan. Julkisivujen valaistuksessa minimoidaan aina hajavalon ja häikäisyn syntyminen.
Kuva Ari Kujala
Helsingin ohjeet ja linjaukset
Helsingin ulkovalaistuksen suunnitteluohje 2020
Helsingin kaupungin ulkovalaistuksen yleiset laatuvaatimukset 2018 (Muutos C 4.6.2020)
Kaupungin valot, Helsingin valaistuksen kaupunkikuvalliset periaatteet 2003
Helsingin kaupungin rakennusjärjestys
Helsingin kaupunkikalusteohje, tuotekortit I Liikenteenohjauslaitteet