Liityntäpysäköinti
- Päivitetty: 8.5.2024
- Julkaistu: 18.5.2016
Liityntäpysäköinnillä tarkoitetaan auton, moottoripyörän tai polkupyörän jättämistä erilliselle liityntäpysäköintialueelle ja matkan jatkamista joukkoliikenteellä. Autojen liityntäpysäköintialueiden käytön edellytyksenä on tehokas joukkoliikennejärjestelmä ja riittävä asukasmäärä.
Sisältö
Liityntäpysäköintialueet merkitään Tieliikenneasetuksen mukaisella liityntäpysäköintiviitalla (650) ja alueella käytetään liityntäpysäköintipaikan merkkiä (520).
Ajoneuvopysäköinti
- Pysäköintialueen ja pysäkkien väliset yhteydet sujuvia ja lyhyitä, enintään 100 m.
- Pitkäaikaiselle pysäköinnille sallitaan pidemmät kävelymatkat, enintään 200 m.
- Ennen pysäköintialueelle kääntymistä on päätieltä nähtävä onko alueella tilaa.
- Suuret pysäköintialueet on jaettava useammaksi pienemmäksi kokonaisuudeksi.
- Liikuntaesteisten pysäköintipaikat sijoitetaan pysäkin välittömään läheisyyteen.
Pyöräpysäköinti
- Käytössä telineet, katokselliset pyöräpaikat ja lukittavat pyöräkaapit. Helsingin kaupungin pyörätelinemalli löytyy Kaupunkikalustemallistosta. Liityntäpyöräilyn kalustemallisto sisältää lisäksi katoksia ja pyöräkaapin. Kaupunkikalusteohjeen pyörätelineitä viodaan yhdistää kiityntäpysäköinnin katoksiin.
- Suurin osa pyöräpaikoista tulisi sijoittaa 50 metrin säteelle jatkoyhteydestä
- Pitkäkestoinen pysäköinti (yksi tai useampi päivä) voidaan sijoittaa kauemmas jatkoyhteydestä kuin lyhytkestoisempi pyöräpysäköinti
- Katetut sekä lukittavat pysäköintipaikat voidaan sijoittaa kauemmaksi jatkoyhteydestä kuin kattamattomat, telinemalliset pyöräpysäköintipaikat
- Vaatii tilaa n. 2,5 m²/pyöräpaikka
- Vapaata tilaa varattava pyörän taakse 1-2 m
Suunnittelussa huomioon otettavaa
- Lyhyet, suorat ja selkeät kävelyreitit
- Esteettömyys ja liikenneturvallisuus
- Helppokäyttöisyys
- Säilytystilan lukitsemismahdollisuus
Kuvat
Liityntäpysäköinnin suunnitteluohje. Kuva s. 26. Esimerkki bussiliikenteeseen perustuvan pienen pysäköintialueen toimintojen sijoittumisesta.
Liityntäpysäköinnin suunnitteluohje. Kuva s. 27. Esimerkki keskikokoisen rautatieaseman toimintojen sijoittumisesta.
Liityntäpysäköinnin suunnitteluohje. Kuva s. 51. Käytössä olevia liityntäpysäköinnin tunnuksia (merkki 650).
Lisätiedot ja -lähteet
- Helsingin seudun liikenne HSL, 11/2010. Liityntäpysäköinnin suunnitteluohje.
- Helsingin kaupunki, 2012, Pyöräliikenteen suunnitteluohje.
- HKL/HST, 6/2009. Polkupyörien liityntäpysäköinnin kehittämissuunnitelma
- RT 98-11235 Pysäköintialueet, ohje
- RT 98-11207 Polkupyörien pysäköinti ja säilytys, ohje.
- Pyöräkalusteiden tyyppikuvat: HKL Liityntäpyöräpysäköinnin kalustemallisto, 2014.