Katokset ja teltat, väliaikaiset, alle 2 viikkoa

Yleistä

Väliaikainen sijoitus tarkoittaa maksimissaan 2 viikkoa kestävää pystytystä. Kortti koskee katoksia ja telttoja, jotka sijoittuvat Helsingin kaupungin omistamaan julkiseen kaupunkitilaan.

Helsingin Rakennusjärjestyksen 35 § mukaan ”Julkisella kaupunkitilalla tarkoitetaan tilaa, joka on asemakaavassa määritelty katu-, katuaukio-, tori-, puisto-, virkistys- tai liikennealueeksi tai joka on asemakaava-alueen ulkopuolella edellä mainitussa käytössä”

Ohjeet eivät koske telttoja ja katoksia, joiden asennus on luonteeltaan pysyvä, kuten terassien suojarakennelmia tai puistopaviljonkeja.

Ohjeet eivät myöskään koske yleisötapahtumien, kuten musiikkifestivaalien tai urheilutapahtumien rakenteita tai torimyynnin rakenteita. Tällaisten rakennelmien pystyttämiseen tarvitaan rakennusvalvonnalta haettava toimenpidelupa.

Katoksen tai teltan ulkomuodon ohjeistus

Telttojen ja katosten tulisi olla ilmeeltään hillittyjä, ympäristöönsä sopivia. Erityisesti Helsingin kävelykeskustan alueella on hyvä muistaa, että ympäristö on rakennushistoriallisesti arvokas ja koko Suomen näyteikkuna maailmalle. Tälle alueelle suositetaan vaaleasävyisiä katoksia.

Sponsorilogot ja –tekstit eivät ole suositeltavia.

Luvan haku (määräys)

Katosten ja telttojen pystyttämiseen tarvitaan aina vuokrasopimus sijoituspaikan omistavan tahon kanssa. Alle 2 viikon sijoitukseen riittää kaupungin internetsivulla tehty hakemus.

Tee näin:

  1. Täytä hakemus, ohjeet osoitteessa: Yleisten alueiden luvat
  2. Lisätietoja yleisten alueiden luvista antaa Kaupunkiympäristön asiakaspalvelu, puh. 09 310 22111.
  3. Palauta hakemus ja tapahtumaasi tarvittavat liitteet lomakkeessa mainittuun sähköposti- tai postiosoitteeseen. Tarvittavat liitteet on kerrottu hakulomakkeessa.

Katoksen tai teltan sijoittelu ja pystytys

Valitessa teltan tai katoksen paikkaa ja kiinnitystapaa tulee aina varmistaa, että:

  • Katos tai teltta sijoitetaan siten, että se mahtuu tarvikkeineen ja kiinnityksineen kokonaan vuokratulle alueelle.
  • Katoksen tai teltan materiaalit ovat paloturvallisia ja tyyppihyväksyttyjä
  • Katos tai teltta kiinnitetään tukevasti paikalleen. Helsingissä on usein yllättävänkin tuulista. Hyvä tapa pitää teltta tai katos paikoillaan on käyttää levypainoja tai vastaavia riittävän painavia esineitä apuna kiinnityksessä. Asentaminen ja kiinnitys ei aiheuta vahinkoa julkiselle eikä yksityiselle omaisuudelle. (kiveykset, asfaltti, nurmi jne.)
  • Teltta tai katos sijoitetaan siten, että se ei estä ympäröivän alueen käyttäjien liikkumista. Teltta tai katos tai sen kiinnitykset eivät saa estää kulkua läheisille rakennusten sisäänkäynneille tai olla kevyen tai raskaan liikenteen alueilla (pyörätiet, autotiet)
  • Mahdolliset mainoslaitteet voidaan sijoittaa joko teltan tai katoksen sisäpuolelle tai kiinnittää sen rakenteisiin.
  • Asiakkailla on tarpeeksi tilaa odottaa vuoroaan tulla palvelluksi. Hyvä perussääntö on jättää vähintään 1,5m tilaa lähimpään liikennealueen reunaan.

Katoksen tai teltan käyttäminen

Teltan tai katoksen päivittäisessä käytössä tulee ottaa huomioon, että:

  • Kaikki katoksen tai teltan käyttöön liittyvät tavarat ja tarvikkeet voidaan varastoida katoksen tai teltan sisäpuolelle, (Rullakot, roska-astiat, myytävien tavaroiden laatikot ja esillepanolaitteet jne.), myös myynnin ja käytön aikana.
  • Teltan tai katoksen voi sulkea turvallisesti yöksi tai muuksi ajaksi, jolloin paikalla ei ole henkilökuntaa. Näin myyjän omaisuus on paremmassa turvassa varkailta ja kaupungissa asuvilta eläimiltä.
  • Mikäli katoksessa tai teltassa syntyy päästöjä ilmaan (Esim. ruuanvalmistuksen savu tai höyry, hajut) ne eivät kulkeudu läheisten rakennusten sisään ikkunoiden tai ilmanvaihdon kautta.
  • Katoksen tai teltan etureuna tulee voida peittää myyntitiskin alapuolelta myös käytön aikana. Tämä antaa siistimmän vaikutelman ja suojaa tiskin alla olevia esineitä.

Pysäkit

Linja-autopysäkki

Periaateratkaisu ja mitoitus

  • Suurin suositeltava etäisyys pysäkille on 600 m.
  • Pysäkit sijoitetaan pääkaduilla aina ja alueellisilla kokoojakaduilla yleensä syvennyksiin, paikallisilla kokoojakaduilla pysäkit ovat ajoratapysäkkejä.
  • Matalalattiabussille ihanteellinen laiturikorkeus on 160 mm, käytännössä käytetään 120 mm
  • Pysäkkilaiturin korkeus on raitiovaunupysäkillä normaalisti 270 mm. Jos bussit ja raitiovaunut käyttävät samaa laituria, kompromissikorkeus on 230 mm.
  • Pysäkillä kiinteistä esteistä vapaan tilan tulee olla vähintään 2,25 metriä ajoradan reunasta, joka on myös kunnossapidon kannalta riittävä mitta.
  • Esteettömän bussipysäkin edellytyksenä on, että kulkuväylän leveys katoksen ympärillä on vähintään pyörätuolin vaatima 900 mm. Suositeltava minimileveys on 1500 mm, joka on riittävä myös avustajan ja opaskoiran kanssa liikkuvalle henkilölle.
  • Sähköpyörätuolia varten tarvittava kääntöympyrä on halkaisijaltaan 2500 mm, pyörätuolin vaatima kääntöympyrä on 1500 mm.
  • Ajoratapysäkit sijoitetaan vähintään 5 metrin etäisyydelle suojatiestä ja riittävän etäälle kadunvarsiautopaikoista.
  • Tyyppipiirustus 30187/703, Linja-autopysäkit.

Pysäkkien varusteet ja sijoittelu

  • Esteettömän bussipysäkin vapaan kulkuväylän leveys katoksen ympärillä vähintään pyörätuolin vaatima 900 mm, suositeltava minimileveys on 1500 mm, joka on riittävä myös avustajan ja opaskoiran kanssa liikkuvalle henkilölle.
  • Sähköpyörätuolia varten tarvittava kääntöympyrä on halkaisijaltaan 2500 mm, pyörätuolin vaatima kääntöympyrä on 1500 mm.
  • Koneellisen kunnossapidon vuoksi pysäkillä kiinteistä esteistä vapaan tilan tulee olla vähintään 2,25 metriä ajoradan reunasta.
  • Sadekatoksien on oltava vähintään 1500 mm syviä, ja ne on valaistava hyvin. Katoksellisen odotustilan tulisi olla vähintään 3 m leveä
  • Pysäkkialueet tulee varustaa sadekatoksella, opasteilla, kahdella korkeudella olevilla istuimilla ja roska-astialla.
    • Sadekatoksien on oltava vähintään 1500 mm syviä ja ne on valaistava hyvin
    • Katoksellisen odotustilan tulisi olla vähintään 3 m leveä
  • Pysäkkikaiteet
    • Pysäkkikaiteen tarve harkitaan tapauskohtaisesti
    • Periaatekuva pysäkkisyvennyksestä kaiteella (erotettu jk ja pp) sekä pysäkkikaiteen sijoitus tyyppipiirustuksessa 30187/703, Linja-autopysäkit.

Kiveykset, varoitusalueet ja niihin liittyvät ohjaavat raidat

  • Pysäkkialueella on suositeltavaa käyttää eri pintamateriaalia ja väriä kuin jalkakäytävällä ja pyörätiellä.
  • Pysäkkialueen pinnoite mustaa betonikiveä, ladonta poikkisuuntaan reunakiveä vasten.
  • Kulkupinnan tulee olla kova ja luistamaton, poikkeamat tasaisuudessa saavat olla enintään 5 mm, ja laattojen saumat saavat olla enintään 5 mm.
  • Pysäkkikorokkeen reunassa reunatuen vieressä tulee olla n. 300 mm:n levyinen varoitusalue, valkoinen betonikivi 138 x 138 x 80 mm, 2 kiviriviä.
  • Linja-auton etuoven kohdalle johdetaan noppakiviraita, 3 kiviriviä (ohjaava raita).
  • Pysäkkialueen liittyessä nurmialueeseen käytetään kiveyksen reunassa betonista reunalistaa (80 x 250 mm).

Linja-autopysäkkien päätyypit ja erilaiset periaateratkaisut

  1. Pysäkkisyvennys
  • Erotettu jk ja pp,
  • Pysäkkisyvennys kaiteella,
  • Pysäkkisyvennys jk:n takana (asf),
  • Pysäkkisyvennys jk:n takana (betonikivi)
  • Ajoratapysäkki
    • Ajoratapysäkki (erotettu jk ja pp),
  • Ajoratapysäkki (erotettu jk ja pp), pysäköintikaista,
  • Ajoratapysäkki (jk)
  • Hidastepysäkki

Raitiotiepysäkki

Periaateratkaisu ja mitoitus

  • Pysäkkien suurin suositeltava etäisyys 500 m
  • Raitiovaunujen tilantarve linjaosuudella 6,4 m
  • Pysäkkilaiturin korkeus raitiovaunupysäkillä normaalisti 270 mm, ja jos bussit ja raitiovaunut käyttävät samaa laituria, korkeus on 230 mm.
  • Pysäkkien yhteydessä olevat suojatiet rakennetaan esteettömyyden erikoistason ratkaisun mukaan.
  • Raitiotiepysäkin tyyppipiirustukset 30187/706, 30187/707 ja 30187/708

Raitiotiepysäkki ajoradalla

  • Yksiajorataisella kaksisuuntaisella kadulla raitiovaunukiskot sijoitetaan ajoradan keskelle.
  • Kaksikaistaisella kadulla ajorataa kavennetaan pysäkin kohdalla siten, että odotustilalta noustaan suoraan raitiovaunuun. Nelikaistaisilla yksiajorataisilla kaduilla kiskot ovat usein ajokaistoilla. Kiskojen sijoittaminen ajoradan keskelle edellyttää pysäkkisaarekkeiden rakentamista. Pysäkkisaarekkeen tulee olla vähintään 2,2 m leveä (ilman katosta?). Pysäkki aiheuttaa saarekkeiden vuoksi katutilan jaossa muutoksen, eli pysäkille on löydettävä lisätilaa noin 4,5 m.

Raitiotiepysäkki ajoradan reunassa

  • Nelikaistaisilla kaduilla raitiovaunukiskot sijoitetaan joko ajoradan keskelle tai ajoradan reunaan. Kun kiskot sijoitetaan ajoradan reunaan, pysäkkijärjestelyt eivät edellytä suuria järjestelyjä katutilassa.

Pysäkkien varusteet/sijoittelu

  • Pysäkkialueet tulee varustaa sadekatoksella, opasteilla, kahdella korkeudella olevilla istuimilla ja roska-astialla.
  • Vilkkaimmat raitiovaunupysäkit varustetaan Helmi-pysäkkinäytöillä (Helsingin liikennevaloetuus- ja matkustajainformaatiojärjestelmä).
  • Pysäkin takaosaan asennetaan viistereunatuki V 300 x 500 mm, johon kiinnitetään suojakaide.
  • Tyyppipiirustukset 30187/706 ja 30187/707

Pinnoitteet

  • Pysäkkialueella on suositeltavaa käyttää eri pintamateriaalia ja väriä kuin jalkakäytävällä ja pyörätiellä.
  • Kulkupinnan tulee olla kova ja luistamaton.
  • Poikkeamat tasaisuudessa saavat olla enintään 5 mm ja laattojen saumat enintään 5 mm leveitä.
  • Pysäkkialueilla saa olla sivukaltevuutta enintään 2 % ja pituuskaltevuutta enintään 3 %.
  • Jos odotusalue on jouduttu rakentamaan jalkakäytävää ylemmäksi, tulee korotuksen kohtaan sijoittaa kaide.

Kiveykset, varoitusalueet ja niihin liittyvät ohjaavat raidat

  • Pysäkkialueen pinnoite mustaa betonikiveä 138 x 138 x 80 mm , ladonta poikkisuuntaan reunakiveä vasten. Kiveys sidotaan juoksukivellä.
  • Katosalue pinnoitetaan harmaalla betonikivellä. Se toteutetaan yhtenäisenä alueena kattamaan  kaikki palvelualueella olevat katokset, roska-astiat sekä sekä mahdollinen lippuautomaatin alue.
  • Palvelualueen oven paikan osoittava noppakiviraita, 3 x (90 x 90 x 90 mm), harmaa
  • Varoittava raita (kontrastiraita) pysäkin puolella, reunakiven vieressä.
    • Palvelualueen kohdalla kaksi valkoista betonikiviriviä, 2 x (138 x 138 x 80 mm).
    • Muualla pysäkin puolelle yksi valkoinen betonikivirivi.
  • Valkoisen varoitusalueen kohdalla suorareunatuki S 300 x 500 mm

Pysäkkien yhteydessä olevat suojatiet rakennetaan esteettömyyden erikoistason ratkaisun mukaan.