2. Alueellinen kokoojakatu

Tilantarve

Mitoitusajoneuvona käytetään puoliperävaunullista kuorma-autoa, jonka maksimipituus on 16,5 m. Ajoneuvon leveys 2,6 m.

Ajorata

  • Ajokaista 3,25…3,5 m
  • Ajokaista 4,0…4,5 m Jos kaista rajautuu molemmin puolin reunakiveen
  • Kääntymiskaista 3,0 m
  • Päällyste AB 22, SMA 16
  • Bussipysäkki tilantarve 3,0 m

Jalkakäytävä

  • Jalankulkualueen leveys on vähintään 2,0 m, normaalileveys on 2,5 m. Mitoitus määräytyy toiminnallisen tarpeen mukaan. Pyörätien yhteydessä jalankulkualueen leveydeksi riittää perustilanteessa 2,0 m, mutta esteettömän alueen mitan tulee olla vähintään 2,5 m, jolloin kunnossapito on mahdollista koneellisesti.
  • Jalankulun ja pyöräilyn risteäminen ajoradan kanssa hoidetaan eritasojärjestelyin, valo-ohjauksella tai keskikorokkeellisella (min. 2,5 m) suojatiellä.
  • Jalankulku erotetaan pääsääntöisesti ajoradasta vähintään 3 m:n istutettavalla erotuskaistalla tai 1 m:n kivetyllä kaistalla, jos pyöräilyalue ei sijaitse ajoradan ja jalankulun välissä. Jalankulku erotetaan vähintään reunakivellä ajoradasta, jolloin jalkakäytävä on eri tasossa kuin moottoriajoneuvot.
  • Jalkakäytävät (min. 2,5 m) tai jalankulkualueet (min. 2,0 m) sijoitetaan molemmin puolin katua (jos maankäyttöä molemmin puolin).
  • Päällyste AB 8

Pyöräily

Pyöräliikenteen ratkaisuna voidaan käyttää joko erillistä pyörätietä tai pyöräkaistaa. Pyörätie voi olla samassa tai eri tasossa jalankulkun kanssa. Pyörätien tyyppi (yksi- vai kaksisuuntainen) riippuu kokoojakadun sijainnista. Pyöräkaista on yksisuuntainen ja samassa tasossa ajoneuvoliikenteen kanssa. Katso tarkemmat mitoitukset Pääkadun tyyppiratkaisusta.

Lisäksi kokoojakaduilla (40 km/h) voidaan pyöräliikenne osoittaa ajoneuvoliikenteen sekaan.

Sekaliikenne

  • Sekaliikennejärjestely on pyöräliikenteen perusratkaisu.
  • Sekaliikenne tarkoittaa katua, jossa pyöräliikenteelle ei ole varattu erillistä osaa kadun poikkileikkauksesta.
  • Soveltuu erityisen hyvin yksisuuntaisten pyöräliikenteen järjestelyjen kanssa.
  • Autoliikenne tulee olla sopeutettu pyöräliikenteen tarpeisiin (matala ajonopeus, hidasteet tms.)

 

 

Raitiovaunu, rata-alueen leveys suoralla (mitat koskevat nykytyyppisiä raitioteitä)

  • 2-raiteinen eroteltu raitiotie keskellä katua 8,0 m
  • 2-raiteinen raitiovaunukaista keskellä katua 6,4 m
  • 1-raiteinen eroteltu raitiotie keskellä katua 5,0 m
  • 1-raiteinen raitiovaunukaista keskellä katua 3,4 m

Visuaaliset vaatimukset

Puuttuu

 

Erotus- ja keskikaistat sekä keskikorokkeet

Tilantarve ja -käyttö

  • Erotuskaistan muotoilu ja leveys vaihtelevat ajoneuvoliikenteen väylän nopeustason, käytettävissä olevan tilan sekä ympäristön mukaan.
  • Erotuskaistaa voidaan hyödyntää lumitilana, liikennemerkkien, valaisimien sekä istutuksien  sijoituspaikkana. Sille voidaan sijoittaa myös kadunkalusteita ja varusteita.

Erotuskaistan leveys

  • minimileveys 1,0 m
  • > 0,5 m, jalankulun/ pyöräilyn ja katutilan reunan välillä (ristiriita, sallitaanko näin kapea?)
  • > 2,0 m, voidaan sijoittaa katuistutuksia
  • > 2,25 m, voidaan sijoittaa pensaita
  • > 2,0 m voidaan nurmettaa tai sijoittaa maanpeitekasveja (> 3,0 m jos kaistalla on pylväitä ym.esteitä)

Keskikaistan ja suojatien saarekkeen leveys

  • minimileveys 1,0 m
  • > 5,5 m jotta leveys riittää suojateiden ja kääntymiskaistojen kohdalla, ilman että linjausta on muutettava
  • > 2,5 m jotta suojatie saarekkeella on riittävästi tilaa myös pyöräilijöille ja lastenvaunuille

 

  • Lumitilaa tulisi löytyä katupoikkileikkauksen osista yhteensä 1 metrin lumitila 3-5 metrin ajorataa kohden ja muutoin 0,5 metrin lumitila 1,5 metriä kohden.
  • Raitiotie ja erotuskaista? tiedot puuttuvat.

Kivetty erotus- tai keskikaista 

  • Erotus- ja keskikaistan kiveysmateriaaleja ovat erilaiset luonnonkivet, betonikivet ja maatiili.
  • Luonnonkivistä käytetyin materiaali on noppakivi (90x90x90mm). Erotuskaistan reuna viimeistellään kolmella ehjällä noppakivirivillä tai vähintään yhdellä nupukivirivillä (250x140x140mm).
  • Käytetyin ladontakuvio on kaariladonta.
  • Kantakaupungin ulkopuolella käytetään myös betonikiviä. Käytetyin kivityyppi on iso sauvakivi 278x138x80mm. Betonikiveyksen reunat viimeistellään yhdellä ehjällä juoksukivirivillä. Siten kivipinnan ja toisen pinnoitteen rajapinnasta tulee suora.
  • Samaa kiveystä on luontevaa käyttää sekä erotuskaistalla, että muilla ajorataa erottelevilla kaistoilla, kuten keskikaistoilla.

 

Erotus- tai keskikaista viherkaistana

Viherkaistat jakavat katutilaa ja erottavat ajoradan jalankulusta ja/tai pyöräilystä. Viherkaista sitoo pölyä ja pehmentää katunäkymää.

Nurmetus

  • Kantakaupungin ulkopuolella avoimesti rakennetuilla alueilla erotuskaista nurmetetaan.
  • Nurmea ei käytetä paikoissa, joissa on jalankulkua, esim. pysäköinnin ja jalkakäytävän välissä.

Pensaat

  • Näkemäalueille ei saa sijoittaa > 0,5 m korkeita istutuksia.
  • Ajoradan ja pensasistutuksen välillä tulee olla noin 0,70 m suoja-alue.
  • Pysäköintipaikkojen ja pensasistutusten välillä suoja-alueen leveys on 1 m.
  • Tarvittava suoja-alue kivetään.

Katupuut

  • Puun rungon etäisyys ajoradan puoleisesta reunatuesta > 1,5 m.
  • Viherkaistalla olevat katupuut eivät yleensä tarvitse runkosuojia. Runkosuojia käytetään, mikäli puun etäisyys ajoradasta / kevyen liikenteen väylästä on alle 2 m.
  • Kivetyillä erotuskaistoilla puu tarvitsee kantavan kasvualustan. Maan alla varataan tilaa vähintään 3 m leveydeltä. Puut suojataan runkosuojilla ja juuristoritilällä.