2. Alueellinen kokoojakatu
- Päivitetty: 24.10.2024
- Julkaistu: 3.5.2016
Alueellinen kokoojakatu on kaupungin osa-alueen sisäistä liikennettä ja se palvelee alueen yhteyksiä päätieverkkoon. Alueellisilta kokoojakaduilta pyritään poistamaan pitkän matkan liikenne. Nopeusrajoitus on yleensä 40 – 50 km/h. Samansuuntaisia ajokaistoja voi olla useampia. Pyöräily toteutetaan omassa tasossa tai jalankulusta rakenteellisesti (vähintään kiviraidalla) eroteltuna molemmin puolin katua. Joissakin tapauksissa sekaliikenteenä. Jalankululle on varattu erillinen kadun osa.
Sisältö
Tilantarve
Mitoitusajoneuvona käytetään puoliperävaunullista kuorma-autoa, jonka maksimipituus on 16,5 m. Ajoneuvon leveys 2,6 m.
Ajorata
- Ajokaista 3,25…3,5 m
- Ajokaista 4,0…4,5 m Jos kaista rajautuu molemmin puolin reunakiveen
- Kääntymiskaista 3,0 m
- Päällyste AB 22, SMA 16
- Bussipysäkki tilantarve 3,0 m
Jalkakäytävä
- Jalankulkualueen leveys on vähintään 2,0 m, normaalileveys on 2,5 m. Mitoitus määräytyy toiminnallisen tarpeen mukaan. Pyörätien yhteydessä jalankulkualueen leveydeksi riittää perustilanteessa 2,0 m, mutta esteettömän alueen mitan tulee olla vähintään 2,5 m, jolloin kunnossapito on mahdollista koneellisesti.
- Jalankulun ja pyöräilyn risteäminen ajoradan kanssa hoidetaan eritasojärjestelyin, valo-ohjauksella tai keskikorokkeellisella (min. 2,5 m) suojatiellä.
- Jalankulku erotetaan pääsääntöisesti ajoradasta vähintään 3 m:n istutettavalla erotuskaistalla tai 1 m:n kivetyllä kaistalla, jos pyöräilyalue ei sijaitse ajoradan ja jalankulun välissä. Jalankulku erotetaan vähintään reunakivellä ajoradasta, jolloin jalkakäytävä on eri tasossa kuin moottoriajoneuvot.
- Jalkakäytävät (min. 2,5 m) tai jalankulkualueet (min. 2,0 m) sijoitetaan molemmin puolin katua (jos maankäyttöä molemmin puolin).
- Päällyste AB 8
Pyöräily
Pyöräliikenteen ratkaisuna voidaan käyttää joko erillistä pyörätietä tai pyöräkaistaa. Pyörätie voi olla samassa tai eri tasossa jalankulkun kanssa. Pyörätien tyyppi (yksi- vai kaksisuuntainen) riippuu kokoojakadun sijainnista. Pyöräkaista on yksisuuntainen ja samassa tasossa ajoneuvoliikenteen kanssa. Katso tarkemmat mitoitukset Pääkadun tyyppiratkaisusta.
Lisäksi kokoojakaduilla (40 km/h) voidaan pyöräliikenne osoittaa ajoneuvoliikenteen sekaan.
- Sekaliikennejärjestely on pyöräliikenteen perusratkaisu.
- Sekaliikenne tarkoittaa katua, jossa pyöräliikenteelle ei ole varattu erillistä osaa kadun poikkileikkauksesta.
- Soveltuu erityisen hyvin yksisuuntaisten pyöräliikenteen järjestelyjen kanssa.
- Autoliikenne tulee olla sopeutettu pyöräliikenteen tarpeisiin (matala ajonopeus, hidasteet tms.)
Raitiovaunu, rata-alueen leveys suoralla (mitat koskevat nykytyyppisiä raitioteitä)
- 2-raiteinen eroteltu raitiotie keskellä katua 8,0 m
- 2-raiteinen raitiovaunukaista keskellä katua 6,4 m
- 1-raiteinen eroteltu raitiotie keskellä katua 5,0 m
- 1-raiteinen raitiovaunukaista keskellä katua 3,4 m
Visuaaliset vaatimukset
Puuttuu
Kuvat
Alueellinen kokoojakatu,
Pylväät keskikaistalla + kaksisuuntaiset pyörätiet
Alueellinen kokoojakatu,
Raitiovaunu + yksisuuntaiset pyörätiet
2-raiteinen raitiovaunukaista keskellä katua, pylväät ajoradan ja pyörätien erotuskaistalla
Alueellinen kokoojakatu,
2-raiteinen raitiovaunukaista keskellä katua, pylväät pyörätien ja jalankulun keskellä + yksisuuntaiset pyörätiet omassa tasossa
Alueellinen kokoojakatu bussipysäkin kohdalla
Alueellinen kokoojakatu
Lisätiedot ja -lähteet
- Helsingin kaupunki, Katutilan mitoitus, Suunnitteluohjeet Helsingin kaupungille 05/2014
- HKR, Katu- ja puisto-osasto: Asfalttipäällysteiden valinta, päällysrakenteen päällystekerrosvaihtoehdot
- Helsingin pyöräliikenteen suunnitteluohje 2016