Kiertoliittymä
- Päivitetty: 8.5.2024
- Julkaistu: 18.5.2016
Kiertoliittymä eli liikenneympyrä (LK) on tasoliittymä, jossa liikenne kiertää liittymän keskellä olevaa saareketta vastapäivään yhdellä tai useammalla ajokaistalla. Kaikilla tulosuunnilla on liikennemerkillä osoitettu ajoneuvoille väistämisvelvollisuus kiertotilassa ajaviin nähden.
Sisältö
Kiertoliittymiä käytetään
- pääkaduilla
- alueellisten kokoojakatujen tärkeimmillä liittymillä
Pieniä kiertoliittymiä käytetään
- paikallisilla kokoojakaduilla
- tonttikaduilla
Kiertoliittymää ei käytetä
- Tapauksissa, joissa pääsuunnan liikenne on hallitseva, eikä sitä haluta häiritä (mm. läpi- ja ohikulkutiet sekä valta- ja kantatiet taajama-alueiden ulkopuolella)
- > 80 km/h nopeusrajoitusalueella
- 3 + 3- tai useampiajokaistaisilla teillä
- Jos kiertoliittymän geometristä mitoitusta ei saada riittävän korkealuokkaiseksi (esim. tilanpuute tai maastolliset vaikeudet)
- 150 m lähempänä valo-ohjauksista liittymää.
Mitoitus
- mitoittavana kalustotyyppinä olla telibussi (14.5 m).4
- Linja-autoliikenteelle soveltuvan kiertoliittymän kiertosaarekkeen halkaisijaksi suositellaan vähintään 15-20 m. Mitoituksessa on otettava huomioon, että mitoitusajoneuvon ajouran ja korokkeiden väliin jää liikkumisvara 0,5 m.4
- Kaarresäteen pitää olla kuitenkin enintään 40-80 m, jos poistumissuunnalla on suojatie.4
Näkemäalueet
- Kiertoliittymässä pitää tulosuunnassa olla aina tienopeuden mukainen pysähtymisnäkemä.
- Tulosuunnan näkemäalue mitoitetaan siten, että liittymään saapuva autoilija voi esteettä havaita edellisestä tulohaarasta saapuvan ja sen kohdalla kiertotilassa olevan ajoneuvon.
- Autoilijan pitää nähdä väistämisviivalta myös seuraavaan liittymähaaraan tai vähintään 30 m ajosuuntaan. Suurissa liittymissä (d > 40 m) näkemävaatimus on 50 m.3
- Väistämisviivalle pysähtyneen autoilijan tulee nähdä vähintään 2 m suojatien jatkeen suuntaan seuraavaa liittymähaaraa enintään 20 m:n etäisyydellä kiertotilan reunasta risteävän kevyen liikenteen väylän ylityskohdassa.3
Kiertotilan kavennus
- luonnon- tai betonikivi
- Sivukaltevuus <2,5%
- Upotettava reunatuki, korkeusero enintään 3 cm kiertotilan pinnasta.x
Kuvat
Tiehallinto, Tasoliittymät. S. 47 Kuva 5.7 Näkemien mitoitus edellisen tulohaaran suuntaan. Kuva 5.8 Näkemät ajosuuntaan.
Tiehallinto, Tasoliittymät. Liittymän suunnittelu. S. 48 Taulukko 5.1 Pysähtymisnäkemä kiertoliittymässä.
Tiehallinto, Tasoliittymät. Liittymän suunnittelu. S. 74 Taulukko 5.7 Liittymäkoon valinta.
Suomen Paikallisliikenneliitto ry PLL. Bussiliikenteen infrakortti no 13. Kiertoliittymät ja bussiliikenne.
Lisätiedot ja -lähteet
- Helsingin kaupunki. Katutilan mitoitus, Suunnitteluohjeet Helsingin kaupungille 05/2014: kappaleet 3.3. ja 4.3 sekä tyyppipoikkileikkaukset.
- Helsingin kaupungin Rakennusvirasto, 2004. Helsingin katutila – ohjeita ja esimerkkejä, Liitteet: Liite 5.
- Helsingin kaupungin Rakennusvirasto, Katu- ja puisto-osasto, 2008. Asfalttipäällysteiden valinta, päällysrakenteen päällystekerrosvaihtoehdot