1. Pääkatu
- Päivitetty: 24.10.2024
- Julkaistu: 18.5.2016
Pääkatu on seudullista ja kaupungin osa-alueiden välistä liikennettä palveleva katu. Pääkatu on varustettu pääasiassa tasoliittymin ja nopeusrajoitus on 40–70 km/h. Kaistoja on enemmän kuin yksi suuntaansa ja eri suunnat erotetaan yleensä keskikaistalla. Pyörätie toteutetaan omassa tasossa tai jalankulusta rakenteellisesti (vähintään kiviraidalla) eroteltuna molemmin puolin katua. Katutilan ratkaisuilla ja materiaaleilla tuetaan pääkadun tunnistettavuutta ja yhtenäisyyttä koko kadun matkalta.
Sisältö
Tilantarve
Mitoitusajoneuvona käytetään moduuliajoneuvoa, jonka suurin sallittu pituus on 25,25 m ja leveys 2,6 m.
Ajorata
- Ajokaistan leveys 3,5m…3,75 m
- Ajokaistan rajautuessa molemmin puolin reunakiveen leveys 4,0…4,5 m.
- Kääntymiskaistan leveys 3,0 m.
- Päällyste AB 22, SMA 16
Jalkakäytävä
- Jalankulkualueet 2,5 m
- Jalankulun ja pyöräilyn risteäminen hoidetaan eritasojärjestelyin, valo-ohjauksella tai keskikorokkeellisella (min. 2,5m) suojatiellä.
- Jalankulku erotetaan ajoradasta min. 3m:n istutettavalla erotuskaistalla tai 1m:n kivetetyllä kaistalla, jos pyöräilyalue ei sijaitse ajoradan ja jalankulun välissä.
- Päällyste AB 22, SMA 8
Pyöräily
Yksisuuntaiset pyörätiet: tiheässä kaupunkimaisessa katuverkossa käytetään enimmäkseen yksisuuntaisia pyöräliikenteen järjestelyjä. Ne ovat tilatehokkaita ja loogisia muille liikkujille. Monin paikoin käytettävissä oleva katutila ei riitä toimiviin kaksisuuntaisiin pyörätiejärjestelyihin esimerkiksi risteyksissä.
- Pyörätie kolmitasoratkaisu: Laadukkain pyöräliikenteen ratkaisu pääkadulla. Jalankulun ja pyöräliikenteen sekä pyöräliikenteen ja moottoriajoneuvoliikenteen välissä on reunakivellä toteutettu korkoero. Pyörätien leveys on 2,2–2,5 m. Baanan leveys 2,5 m.
- Pyörätie jalkakäytävän tasossa: Pyörätie erotellaan moottoriajoneuvojen käyttämästä ajoradasta rakenteellisesti reunakivellä. Pyörätien leveys on 1,5-2,2 m pyöräilymääristä riippuen. Baanan leveys 2,2 m.
- Pyörätie ajoradalla, pyöräkaista: vain yksisuuntaisen pyöräliikenteen järjestely. Erotellaan muusta liikenteestä tiemerkinnöin tai ajoradan tasossa olevalla reunakivellä. Leveys pääreiteillä on 1,75 m. Käytön mukaan pyöräkaistan leveys voi olla 1,5–2,0 m. Baanan leveys on 2,0 m. Jos pysäköintiä vieressä, niin pysäköidyn auton ja pyöräkaistan väliin jäävä ovenavaustilan leveys 0,75 m.
- Yleistä: Pyörätielle ei sijoiteta mitään fyysisiä esteitä. Valaisinpylväät, liikennemerkit ja liikennevalotolpat tulee sijoittaa erotuskaistalle joko pyörätien ja ajoradan tai pyörätien ja jalkakäytävän väliin.
Kaksisuuntaiset pyörätiet: kaksisuuntaiset pyörätiet soveltuvat paremmin esikaupunkialueelle. Kaksisuuntaisen liikenteen haasteena ovat risteyskohdat. Kattavat ja laadukkaat kaksisuuntaiset järjestelyt helpottavat pyöräilijän reitinvalintaa, mikäli kaksisuuntaiset järjestelyt ovat kadun kummallakin puolella.
- Pyörätie kolmitasoratkaisu: ratkaisua käytetään etenkin vilkkaassa jalankulkuympäristössä. Kaksisuuntaisen pyörätien perusleveys pääreiteillä on 3,0–4,0 m pyöräliikenteen määrän mukaan. Baanan leveys on 4,0 m.
- Pyörätie samassa jalkakäytävän tasossa: Pyöräliikenne ja jalankulun erottelu rakenteellisesti tai tiemerkinnöillä, kiviraidalla tai materiaalierolla tai näiden yhdistelmällä. Pyörätien leveys: pääreiteillä on 2,5–3,0 m pyöräliikenteen määrän mukaan. Baanan leveys 4,0 m.
Muilla kuin pääreiteillä voi leveys perustellusti olla 2,25 m - Yleistä: Kaksisuuntaisen pyörätien ja ajoradan väliin tulee aina vähintään lumi- ja liikennemerkkitilana toimiva erotuskaista. Leveys on vähintään 1,0 m ja siitä ylöspäin tarvittavan lumitilan mukaan.
Keskikaista
- Keskikaistan suositeltava leveys on 5,5 m, jolloin samalle katutilanosalle mahtuu kääntymiskaista ja suojatiekoroke.
- Suojatiekorokkeen leveys ≥ 2,5 m.
Raitiovaunu, rata-alueen leveys suoralla (mitat koskevat nykytyyppisiä raitioteitä)
- Raitiovaunu, rata-alueen leveys suoralla (mitat koskevat nykytyyppisiä raitioteitä)
- 2-raiteinen eroteltu raitiotie keskellä katua 8,0 m
- 2-raiteinen raitiovaunukaista keskellä katua 6,4 m
- 1-raiteinen eroteltu raitiotie keskellä katua 5,0 m
- 1-raiteinen raitiovaunukaista keskellä katua 3,4 m
Visuaaliset vaatimukset
Puuttuu
Ristiriidat:
Nykyisten ohjeiden kuvissa keskenään ristiriitoja tekstin kanssa ja keskenään
Kuvat
Pääkatu
2-raiteinen raitiotie + kaksisuuntaiset pyörätiet
Pääkatu
yksisuuntainen pyöräily omassa tasossa
Pääkatu
yksisuuntaiset pyörätiet + keskikaista
Lisätiedot ja -lähteet
- Helsingin kaupunki, Katutilan mitoitus, Suunnitteluohjeet Helsingin kaupungille 05/2014
- Helsingin katutila – ohjeita ja esimerkkejä
- Tyyppiratkaisukortit : T1.1.2 ja T1.1.3 Pääkatu, tyyppiratkaisut
- Helsingin pyöräliikenteen suunnitteluohje 2016