Maatiilipäällysteet

Visuaaliset laatuvaatimukset

Käytettävän kiven alkuperä tulee olla tunnettu. Maatiilituotteissa ei saa olla lohkeamia, rapautumia tai lujuutta haitallisesti heikentäviä halkeamia. Käytettävä maatiilimateriaali (mm. väri, pintakäsittely) on hyväksytettävä hankkeen tilaajan/ Helsingin kaupungin edustajalla ja suunnittelijan edustajalla.

Tekniset laatuvaatimukset

Päällysteeksi käytettävien tiilien tulee olla kovaksi poltettuja ja pakkasen kestäviä. Vedenimukyky enintään 2 % .

Värit

Määritellään aluekohtaisesti.

Kivikoot                                                                           

Määritellään tapauskohtaisesti.

Pintakäsittelyt ja työstömenetelmät

Viisteitä ei sallita.

Asennus

Maatiilet asennetaan kivituhkaan, rakeisuus InfraRYL taulukon 214311:T7 mukaan. Kalanruotoladonta on kestävin ladontakuvio. Sauman leveys 3-5 mm. Saumaus tehdään saumaushiekalla tai -murskeella. Rakennekerrosten vaatimukset samat kuin luonnonkivi- ja betonikivipinnoitteilla.

Tiilet ladotaan asennuskerroksen varaan, kuten betonikivet; joko lappeelleen tai syrjälleen ja saumataan saumaushiekalla. Syrjälleen asennettu tiili kestää yleensä raskaampaa kuormitusta kuin lappeelleen asennettu. Sauman koko valitaan lähinnä ulkonäön perusteella. Saumoissa voidaan käyttää niiden koosta riippuen myös kasvualustaa, jolloin ne voidaan nurmettaa kuten betonikivet.

4. Tonttikadut

TILANTARVE

Mitoitusajoneuvona on käytetty teollisuusalueilla puoliperävaunullista kuorma-autoa jonka maximipituus on 16,50 m ja kerrostaloalueilla ja pientaloalueilla kuorma-autoa, jonka maksimipituus on 8 m ja leveys 2,6 m.

Ajorata

  • ajokaista teollisuusalueilla 3.0… 3.5 m
  • ajokaista pien- kerrostaloalueilla 2,25…2,75 m
  • ajorata kerrostaloalueella 5.5 m, kun pysäköinti sallittu toisella puolen ajorataa, pelastusauton nostopaikalla 6.0 m
  • ajorata pientaloalueella 5,5 m jos rak.oik > 5000 k-m2
  • ajorata ientaloalueella (4.5)5  jos rak.oik < 5000 k-m2
  • ajorata teollisuusalueilla 6,0–7,0 m
  • kohtaamispaikat 5,5m, sijoitetaan liittymien yhteyteen, kaarteisiin ja kuperien taitteiden huipulle siten, että niiden välimatka on vapaa näkemä vähennettynä kaksinkertaisen pysähtymismatkan pituudella.
  • Pelastusajoneuvojen nostopaikoilla vapaa leveys 6,0 m.
  • Pituuskaltevuus ≤ 8 %. Esteettömyyden erikoistason alueilla ≤5 %.
  • Liittymät rakennetaan pääsääntöisesti avoimiksi, liittyvässä suunnassa korotettuina, kokonaan korotettuina tai pieninä kiertoliittyminä.

Pysäköinti

  • Kadunvarsipysäköinti mahdollista ajoradan reunassa kadun suuntaisesti.
  • Vähäliikenteisillä, päättyvillä tonttikaduilla voidaan sallia poikittainen pysäköinti tapauskohtaisesti.
  • Teollisuusalueilla kadunvarsipysäköinti mitoitetaan 2,5 m leveäksi ja sitä ei merkitä ruuduiksi, koska kadunvarsipysäköintiä käyttää myös raskas liikenne.

Jalankulku

  • Jalkakäytävä molemmin puolin katua, jos myös maankäyttöä on molemmin puolin katua.
  • Jalkakäytävän leveys ≥ 2,0 m, (tarkistettava esteettömän alueen leveys 2,2m).

Pyöräily

  • Pyöräily sijoitetaan ajoradalle sekaliikenteenä.

Varuste- & lumitila

  • kerrostaloalueilla ajoradan ja katutilan reunan välillä 1,0 m
  • Jalankulun tai pyöräilyn ja katutilan reunan välillä 0,5 m, mutta 1,0 m jos kaistalla on liikennemerkkejä, valaisimia tai muita varusteita.
  • Lumitilaa tulisi löytyä katupoikkileikkauksen osista yhteensä 1 metrin lumitila 3,5 metrin ajorataa kohden ja muutoin 0,5 metrin lumitila 1,5 metriä kohden.

Kääntöpaikat

  • Kääntöpaikat mitoitetaan normaalitapauksessa kuorma-autolle peruuttaen ja henkilöautolle eteenpäin ajaen.

Visuaaliset vaatimukset

Puuttuu