3. Paikallinen kokoojakatu
- Päivitetty: 24.10.2024
- Julkaistu: 3.5.2016
Paikallinen kokoojakatu on kaupunginosan sisäistä liikennettä palveleva katu, joka yhdistää tonttikadut pääkatuihin tai alueellisiin kokoojakatuihin. Nopeusrajoitus on yleensä 30–40 km/h.
Sisältö
Tilantarve
Mitoitusajoneuvona on käytetty telibussia jonka maksimipituus on 15,0 m, jos kadulla on joukkoliikennettä. Muuten kuorma-autoa, jonka maksimipituus on 8 m ja leveys 2,6 m.
Ajorata
- Ajokaista 3,0 m…3,5 m
- Joukkoliikennekadut kaistaleveys 3,5 m, ajoradan leveysvaatimus ≥ 6,7 m
- Pituuskaltevuus ≤ 8 % (7 % jos kadulla on joukkoliikennettä), katuliittymässä ≤3 %. Esteettömyyden erikoistason alueilla ≤5 %.
- Liittymät rakennetaan avoimiksi, liittyvässä suunnassa korotettuina, kokonaan korotettuina tai pieninä kiertoliittyminä.
- Päällyste AB 22, SMA 16
Pyöräily
- Pyöräily pyritään sijoittamaan pyöräkaistoille, leveys on 1,5-1,75 m.
- Pyöräkaista on ajoradan tasossa oleva, ajoradasta pyöräilylle varattu kaista. Pyöräkaistat ovat yksisuuntaisia, joten tilaa on varattava kadun molemmista reunoista.
- Vähäliikenteisillä kaduilla pyöräily voidaan järjestää myös sekaliikenteenä. Sekaliikenne on liikenneratkaisu, jossa pyöräliikenne jakaa ajoradan muun ajoneuvoliikenteen kanssa tai jalankulkijat ja pyöräilijät jakavat yhteisen kevyen liikenteen väylän. Luokitellaan yksisuuntaiseksi pyöräliikennejärjestelyksi, jossa pyöräilijän paikka on kadun/ajoradan oikeassa reunassa samaan tapaan kuin yksisuuntaisilla pyöräteillä ja pyöräkaistoilla. Pyöräilijöille ja jalankulkijoille yhteisiä kevyen liikenteen väyliä on kahdenlaisia: rinnakkaiset pyörätiet ja jalkakäytävät sekä yhdistetyt pyörätiet ja jalkakäytävät.
Pysäköinti
- Kadunvarsipysäköintiä on mahdollista ajoradan reunassa kadun suuntaisesti.
- Kadunvarsipysäköintipaikan leveys 2,0 m.
- Ovenavaustila pysäköinnin ja pyöräkaistan välillä 0,75 m.
- Pitkittäispysäköintiin varattava tila, 6 m /auto
- Pysäköinti on suositeltavaa rajata materiaalierolla tai tiemerkinnällä.
Erotus- ja keskikaista sekä keskikoroke
- Erotus- ja keskikaistoja voidaan hyödyntää lumitilana, liikennemerkkien, valaisimien sekä istutuksien sijoituspaikkana.
- Erotuskaista 0,5 m, jalankulun tai pyöräilyn ja katutilan reunan välillä (reunakaista?)
- Erotuskaista 1,0 m, ajoradan ja katutilan reunan välillä
- Erotuskaista > 1,0 m jos kaistalla liikennemerkkejä, valaisimia tai muita varusteita.
- Keskikaista > 3 m, jos kaistalla katupuita tai pensaita
- Erotuskaista > 2,25 m, jos kaistalla pensaita
- Keskisaareke > 2,5 m, suojateiden kohdalla (riittävästi tilaa pyöräilijöille ja lastenvaunuille).
- Lumitilaa tulee löytyä katupoikkileikkauksen osista yhteensä 1 metrin lumitila 3,5 metrin ajorataa kohden ja muutoin 0,5 metrin lumitila 1,5 metriä kohden
Visuaaliset vaatimukset
Puuttuu
Kuvat
Pyöräkaistat + pysäköinti + puukaistat
Pyöräkaistat + pysäköinti puukaistalla + keskikoroke
Sekaliikennekatu + pysäköinti
Lisätiedot ja -lähteet
- Helsingin kaupunki. Katutilan mitoitus, Suunnitteluohjeet Helsingin kaupungille 05/2014: kappaleet 3.3. ja 4.3 sekä tyyppipoikkileikkaukset.
- Helsingin kaupungin Rakennusvirasto, 2004. Helsingin katutila – ohjeita ja esimerkkejä, Liitteet: Liite 5.
- Helsingin kaupungin Rakennusvirasto, Katu- ja puisto-osasto, 2008. Asfalttipäällysteiden valinta, päällysrakenteen päällystekerrosvaihtoehdot
Katso myös
Hakusanat
Suunnitteluohjeet ja piirustukset
Kaupunkiympäristön tilaamissa hankkeissa suunnitteluohjeet ja piirustukset löytyvät Ohjeita suunnittelijoille -sivustolta,
Kaupunkiympäristön projektipankista tai pyytämällä tilaajalta.