Liityntäpysäköinti

Liityntäpysäköintialueet merkitään Tieliikenneasetuksen mukaisella liityntäpysäköintiviitalla (650) ja alueella käytetään liityntäpysäköintipaikan merkkiä (520).

Ajoneuvopysäköinti

  • Pysäköintialueen ja pysäkkien väliset yhteydet sujuvia ja lyhyitä, enintään 100 m.
  • Pitkäaikaiselle pysäköinnille sallitaan pidemmät kävelymatkat, enintään 200 m.
  • Ennen pysäköintialueelle kääntymistä on päätieltä nähtävä onko alueella tilaa.
  • Suuret pysäköintialueet on jaettava useammaksi pienemmäksi kokonaisuudeksi.
  • Liikuntaesteisten pysäköintipaikat sijoitetaan pysäkin välittömään läheisyyteen.

 

Pyöräpysäköinti

  • Käytössä telineet, katokselliset pyöräpaikat ja lukittavat pyöräkaapit. Helsingin kaupungin pyörätelinemalli löytyy Kaupunkikalustemallistosta. Liityntäpyöräilyn kalustemallisto sisältää lisäksi katoksia ja pyöräkaapin. Kaupunkikalusteohjeen pyörätelineitä viodaan yhdistää kiityntäpysäköinnin katoksiin.
  • Suurin osa pyöräpaikoista tulisi sijoittaa 50 metrin säteelle jatkoyhteydestä
  • Pitkäkestoinen pysäköinti (yksi tai useampi päivä) voidaan sijoittaa kauemmas jatkoyhteydestä kuin lyhytkestoisempi pyöräpysäköinti
  • Katetut sekä lukittavat pysäköintipaikat voidaan sijoittaa kauemmaksi jatkoyhteydestä kuin kattamattomat, telinemalliset pyöräpysäköintipaikat
  • Vaatii tilaa n. 2,5 m²/pyöräpaikka
  • Vapaata tilaa varattava pyörän taakse 1-2 m

 

Suunnittelussa huomioon otettavaa

  • Lyhyet, suorat ja selkeät kävelyreitit
  • Esteettömyys ja liikenneturvallisuus
  • Helppokäyttöisyys
  • Säilytystilan lukitsemismahdollisuus

Kadunvarsipysäköinti

Henkilöautojen pysäköinti

  • Kadunvarsipaikat sijoitetaan pysäköintikaistaan tai pysäköintitaskuun. Autopaikan leveys on 2,0 m ja pituus 6,0 m. Sijoitus 3-5 paikan ryhmiin.
  • Vinopysäköintiä ja suorakulmaista pysäköintiä vähäliikenteisillä tonttikaduilla. Tilantarve 2,5m x 5,0m.
  • Liikkumisesteiselle tarkoitetun autopaikan leveys on 3,6 m.
  • Henkilöautojen pysäköinnin tyyppiratkaisuja, kts. Tyyppipiirustus 30187/704 Pysäköinti syvennyksessä ja reunatuen päällä ja Tyyppipiirustus 30187/705 Kadunsuuntainen liikkumisesteisen pysäköintipaikka.

 

Kuorma- ja linja-autojen pysäköintialueet

  • Pysäköintipaikkojen koko määräytyy ajoneuvopituuksien mukaan, paikan leveys 3,5m.
  • Teollisuusalueilla pysäköintikaistojen leveys 2,5m, paikkoja ei merkitä ruuduiksi.

 

Moottoripyörien pysäköintialueet

  • Kokosuositus on 1,25 m x 2,8 m. Ajokäytävän leveyden tulisi olla vähintään 3 m.

 

Polkupyöräpaikka

  • Kokosuositus on 0,6 m x 2,0 m. Ajokäytävän leveys vähintään 2,0 m.

1. Pääkatu

Tilantarve

Mitoitusajoneuvona käytetään moduuliajoneuvoa, jonka suurin sallittu pituus on 25,25 m ja leveys 2,6 m.

Ajorata

  • Ajokaistan leveys 3,5m…3,75 m
  • Ajokaistan rajautuessa molemmin puolin reunakiveen leveys 4,0…4,5 m.
  • Kääntymiskaistan leveys 3,0 m.
  • Päällyste AB 22, SMA 16

Jalkakäytävä

  • Jalankulkualueet 2,5 m
  • Jalankulun ja pyöräilyn risteäminen hoidetaan eritasojärjestelyin, valo-ohjauksella tai keskikorokkeellisella (min. 2,5m) suojatiellä.
  • Jalankulku erotetaan ajoradasta min. 3m:n istutettavalla erotuskaistalla tai 1m:n kivetetyllä kaistalla, jos pyöräilyalue ei sijaitse ajoradan ja jalankulun välissä.
  • Päällyste AB 22, SMA 8

Pyöräily 

Yksisuuntaiset pyörätiet: tiheässä kaupunkimaisessa katuverkossa käytetään enimmäkseen yksisuuntaisia pyöräliikenteen järjestelyjä. Ne ovat tilatehokkaita ja loogisia muille liikkujille. Monin paikoin käytettävissä oleva katutila ei riitä toimiviin kaksisuuntaisiin pyörätiejärjestelyihin esimerkiksi risteyksissä.

  • Pyörätie kolmitasoratkaisu:  Laadukkain pyöräliikenteen ratkaisu pääkadulla. Jalankulun ja pyöräliikenteen sekä pyöräliikenteen ja moottoriajoneuvoliikenteen välissä on reunakivellä toteutettu korkoero. Pyörätien leveys on 2,2–2,5 m. Baanan leveys 2,5 m.
  • Pyörätie jalkakäytävän tasossa:  Pyörätie erotellaan moottoriajoneuvojen käyttämästä ajoradasta rakenteellisesti reunakivellä. Pyörätien leveys on 1,5-2,2 m pyöräilymääristä riippuen. Baanan leveys 2,2 m.
  • Pyörätie ajoradalla, pyöräkaista: vain yksisuuntaisen pyöräliikenteen järjestely. Erotellaan muusta liikenteestä tiemerkinnöin tai ajoradan tasossa olevalla reunakivellä. Leveys pääreiteillä on 1,75 m. Käytön mukaan pyöräkaistan leveys voi olla 1,5–2,0 m. Baanan leveys on 2,0 m. Jos pysäköintiä vieressä, niin pysäköidyn auton ja pyöräkaistan väliin jäävä ovenavaustilan leveys 0,75 m.
  • Yleistä: Pyörätielle ei sijoiteta mitään fyysisiä esteitä. Valaisinpylväät, liikennemerkit ja liikennevalotolpat tulee sijoittaa erotuskaistalle joko pyörätien ja ajoradan tai pyörätien ja jalkakäytävän väliin.

Kaksisuuntaiset pyörätiet: kaksisuuntaiset pyörätiet soveltuvat paremmin esikaupunkialueelle. Kaksisuuntaisen liikenteen haasteena ovat risteyskohdat. Kattavat ja laadukkaat kaksisuuntaiset järjestelyt helpottavat pyöräilijän reitinvalintaa, mikäli kaksisuuntaiset järjestelyt ovat kadun kummallakin puolella.

  • Pyörätie kolmitasoratkaisu: ratkaisua käytetään etenkin vilkkaassa jalankulkuympäristössä. Kaksisuuntaisen pyörätien perusleveys pääreiteillä on 3,0–4,0 m pyöräliikenteen määrän mukaan. Baanan leveys on 4,0 m.
  • Pyörätie samassa jalkakäytävän tasossa: Pyöräliikenne ja jalankulun erottelu rakenteellisesti tai tiemerkinnöillä, kiviraidalla tai materiaalierolla tai näiden yhdistelmällä. Pyörätien leveys: pääreiteillä on 2,5–3,0 m pyöräliikenteen määrän mukaan. Baanan leveys 4,0 m.
    Muilla kuin pääreiteillä voi leveys perustellusti olla 2,25 m
  • Yleistä: Kaksisuuntaisen pyörätien ja ajoradan väliin tulee aina vähintään lumi- ja liikennemerkkitilana toimiva erotuskaista. Leveys on vähintään 1,0 m ja siitä ylöspäin tarvittavan lumitilan mukaan.

Keskikaista

  • Keskikaistan suositeltava leveys on 5,5 m, jolloin samalle katutilanosalle mahtuu kääntymiskaista ja suojatiekoroke.
  • Suojatiekorokkeen leveys ≥ 2,5 m.

Raitiovaunu, rata-alueen leveys suoralla (mitat koskevat nykytyyppisiä raitioteitä)

  • Raitiovaunu, rata-alueen leveys suoralla (mitat koskevat nykytyyppisiä raitioteitä)
  • 2-raiteinen eroteltu raitiotie keskellä katua 8,0 m
  • 2-raiteinen raitiovaunukaista keskellä katua 6,4 m
  • 1-raiteinen eroteltu raitiotie keskellä katua 5,0 m
  • 1-raiteinen raitiovaunukaista keskellä katua 3,4 m

Visuaaliset vaatimukset

Puuttuu

 

Ristiriidat:

Nykyisten ohjeiden kuvissa keskenään ristiriitoja tekstin kanssa ja keskenään

3. Paikallinen kokoojakatu

Tilantarve

Mitoitusajoneuvona on käytetty telibussia jonka maksimipituus on 15,0 m, jos kadulla on joukkoliikennettä. Muuten kuorma-autoa, jonka maksimipituus on 8 m ja leveys 2,6 m.

Ajorata

  • Ajokaista 3,0 m…3,5 m
  • Joukkoliikennekadut kaistaleveys 3,5 m, ajoradan leveysvaatimus ≥ 6,7 m
  • Pituuskaltevuus ≤ 8 % (7 % jos kadulla on joukkoliikennettä), katuliittymässä ≤3 %. Esteettömyyden erikoistason alueilla ≤5 %.
  • Liittymät rakennetaan avoimiksi, liittyvässä suunnassa korotettuina, kokonaan korotettuina tai pieninä kiertoliittyminä.
  • Päällyste AB 22, SMA 16

Pyöräily

  • Pyöräily pyritään sijoittamaan pyöräkaistoille, leveys on 1,5-1,75 m.
  • Pyöräkaista on ajoradan tasossa oleva, ajoradasta pyöräilylle varattu kaista. Pyöräkaistat ovat yksisuuntaisia, joten tilaa on varattava kadun molemmista reunoista.
  • Vähäliikenteisillä kaduilla pyöräily voidaan järjestää myös sekaliikenteenä. Sekaliikenne on liikenneratkaisu, jossa pyöräliikenne jakaa ajoradan muun ajoneuvoliikenteen kanssa tai jalankulkijat ja pyöräilijät jakavat yhteisen kevyen liikenteen väylän. Luokitellaan yksisuuntaiseksi pyöräliikennejärjestelyksi, jossa pyöräilijän paikka on kadun/ajoradan oikeassa reunassa samaan tapaan kuin yksisuuntaisilla pyöräteillä ja pyöräkaistoilla. Pyöräilijöille ja jalankulkijoille yhteisiä kevyen liikenteen väyliä on kahdenlaisia: rinnakkaiset pyörätiet ja jalkakäytävät sekä yhdistetyt pyörätiet ja jalkakäytävät.

 

Pysäköinti 

  • Kadunvarsipysäköintiä on mahdollista ajoradan reunassa kadun suuntaisesti.
  • Kadunvarsipysäköintipaikan leveys 2,0 m.
  • Ovenavaustila pysäköinnin ja pyöräkaistan välillä 0,75 m.
  • Pitkittäispysäköintiin varattava tila, 6 m /auto
  • Pysäköinti on suositeltavaa rajata materiaalierolla tai tiemerkinnällä.

 

Erotus- ja keskikaista sekä keskikoroke

  • Erotus- ja keskikaistoja voidaan hyödyntää lumitilana, liikennemerkkien, valaisimien sekä istutuksien sijoituspaikkana.
  • Erotuskaista 0,5 m, jalankulun tai pyöräilyn ja katutilan reunan välillä (reunakaista?)
  • Erotuskaista 1,0 m, ajoradan ja katutilan reunan välillä
  • Erotuskaista > 1,0 m jos kaistalla liikennemerkkejä, valaisimia tai muita varusteita.
  • Keskikaista > 3 m, jos kaistalla katupuita tai pensaita
  • Erotuskaista > 2,25 m, jos kaistalla pensaita
  • Keskisaareke > 2,5 m, suojateiden kohdalla (riittävästi tilaa pyöräilijöille ja lastenvaunuille).
  • Lumitilaa tulee löytyä katupoikkileikkauksen osista yhteensä 1 metrin lumitila 3,5 metrin ajorataa kohden ja muutoin 0,5 metrin lumitila 1,5 metriä kohden

Visuaaliset vaatimukset

Puuttuu

Asfalttipäällysteet

Asfalttityypit

Asfalttityyppi valitaan käyttökohteen eli katuluokan mukaan. viittaus lähteeseen: Katutilan mitoitusohje.

  • asfalttibetoni AB
  • kivimastiksiasfaltti SMA
  • avoin asfalttibetoni AAB
  • pehmeä asfalttibetoni PAB
  • kantavan kerroksen asfaltti ABK

 Visuaaliset laatuvaatimukset

Asfalttimassan reunat tulee muotoilla suoriksi, pinnoitteen reunan mutkaisuutta ei hyväksytä. Liittyminen suoraviivaiseen päällystereunaan tulee olla luonteva siten, että päällysteet liittyvät toisiinsa saumattomasti.

Pyöräteiden baanaverkostossa käytetään punaruskeaa asfalttia. Sävy valmistetaan punaisesta kiviaineksesta sekä lisäämällä bitumiin 5% hematiittiä.

Tekniset laatuvaatimukset

Tekniset vaatimukset ovat InfraRYL 21410 mukaiset seuraavin tarkennuksin. Suurin sallittu epätasaisuus pituus- ja poikkisuunnassa 3 metrin oikolaudalla mitattuna kaduilla on 4 mm. Asfalttimassan raaka-aineiden (kiviaines, sideaine) ja päällysteen toiminnallisten ominaisuuksien (kulumiskestävyys, deformaatiokestävyys, vedenkestävyys, pakkasenkestävyys, tiivistettävyys, sideainepitoisuus ja rakeisuus) tulee täyttää Asfalttinormien 2011 vaatimukset. Laatuvaatimuksina esitetyistä raaka-aineen ominaisuuksista toimitetaan tilaajalle joko käytetyn materiaalierän CE-merkintä tai tuoteseloste ja vaadittaessa testaustulokset.

Kulutuskerroksen, sidekerroksen (ABS) ja kantavan kerroksen (ABK) asfalttibetonin (AB), kivimastiksiasfaltin (SMA), avoimen asfaltin (AA), pehmeän asfalttibetonin (PAB) ja valuasfaltin (VA) raaka-aineiden ja massojen vaatimukset ovat julkaisun Asfalttinormit mukaiset. ABS ja ABK massat kuuluvat standardiin SFS-EN 13108-1. Lisäksi käytössä on rakenteeltaan erityisen tiiviitä ympäristöä suojaavia asfaltteja (ABT). ABT –massoilla ei ole standardia. Myöskään tuotenimillä myytäville massoille ei ole tuotestandardeja, eikä niitä voida CE –merkitä.

Värilliset asfalttipäällysteet tulee olla tehty lisäämällä asfalttimassaan väripigmenttiä asfaltin sekoitusvaiheessa.

 Kierrätys

Asfalttipäällyste on 100-prosenttisesti kierrätettävä materiaali. Kaivuutöistä saatava pala-asfaltti kerätään talteen ja murskataan asfaltin raaka-aineeksi. Päällysteiden jyrsintätöistä saatava jyrsinrouhe kerätään myös talteen ja rouhe on sellaisenaan valmis raaka-aine asfalttipäällysteitä varten.

Erotus- ja keskikaistat sekä keskikorokkeet

Tilantarve ja -käyttö

  • Erotuskaistan muotoilu ja leveys vaihtelevat ajoneuvoliikenteen väylän nopeustason, käytettävissä olevan tilan sekä ympäristön mukaan.
  • Erotuskaistaa voidaan hyödyntää lumitilana, liikennemerkkien, valaisimien sekä istutuksien  sijoituspaikkana. Sille voidaan sijoittaa myös kadunkalusteita ja varusteita.

Erotuskaistan leveys

  • minimileveys 1,0 m
  • > 0,5 m, jalankulun/ pyöräilyn ja katutilan reunan välillä (ristiriita, sallitaanko näin kapea?)
  • > 2,0 m, voidaan sijoittaa katuistutuksia
  • > 2,25 m, voidaan sijoittaa pensaita
  • > 2,0 m voidaan nurmettaa tai sijoittaa maanpeitekasveja (> 3,0 m jos kaistalla on pylväitä ym.esteitä)

Keskikaistan ja suojatien saarekkeen leveys

  • minimileveys 1,0 m
  • > 5,5 m jotta leveys riittää suojateiden ja kääntymiskaistojen kohdalla, ilman että linjausta on muutettava
  • > 2,5 m jotta suojatie saarekkeella on riittävästi tilaa myös pyöräilijöille ja lastenvaunuille

 

  • Lumitilaa tulisi löytyä katupoikkileikkauksen osista yhteensä 1 metrin lumitila 3-5 metrin ajorataa kohden ja muutoin 0,5 metrin lumitila 1,5 metriä kohden.
  • Raitiotie ja erotuskaista? tiedot puuttuvat.

Kivetty erotus- tai keskikaista 

  • Erotus- ja keskikaistan kiveysmateriaaleja ovat erilaiset luonnonkivet, betonikivet ja maatiili.
  • Luonnonkivistä käytetyin materiaali on noppakivi (90x90x90mm). Erotuskaistan reuna viimeistellään kolmella ehjällä noppakivirivillä tai vähintään yhdellä nupukivirivillä (250x140x140mm).
  • Käytetyin ladontakuvio on kaariladonta.
  • Kantakaupungin ulkopuolella käytetään myös betonikiviä. Käytetyin kivityyppi on iso sauvakivi 278x138x80mm. Betonikiveyksen reunat viimeistellään yhdellä ehjällä juoksukivirivillä. Siten kivipinnan ja toisen pinnoitteen rajapinnasta tulee suora.
  • Samaa kiveystä on luontevaa käyttää sekä erotuskaistalla, että muilla ajorataa erottelevilla kaistoilla, kuten keskikaistoilla.

 

Erotus- tai keskikaista viherkaistana

Viherkaistat jakavat katutilaa ja erottavat ajoradan jalankulusta ja/tai pyöräilystä. Viherkaista sitoo pölyä ja pehmentää katunäkymää.

Nurmetus

  • Kantakaupungin ulkopuolella avoimesti rakennetuilla alueilla erotuskaista nurmetetaan.
  • Nurmea ei käytetä paikoissa, joissa on jalankulkua, esim. pysäköinnin ja jalkakäytävän välissä.

Pensaat

  • Näkemäalueille ei saa sijoittaa > 0,5 m korkeita istutuksia.
  • Ajoradan ja pensasistutuksen välillä tulee olla noin 0,70 m suoja-alue.
  • Pysäköintipaikkojen ja pensasistutusten välillä suoja-alueen leveys on 1 m.
  • Tarvittava suoja-alue kivetään.

Katupuut

  • Puun rungon etäisyys ajoradan puoleisesta reunatuesta > 1,5 m.
  • Viherkaistalla olevat katupuut eivät yleensä tarvitse runkosuojia. Runkosuojia käytetään, mikäli puun etäisyys ajoradasta / kevyen liikenteen väylästä on alle 2 m.
  • Kivetyillä erotuskaistoilla puu tarvitsee kantavan kasvualustan. Maan alla varataan tilaa vähintään 3 m leveydeltä. Puut suojataan runkosuojilla ja juuristoritilällä.

4. Tonttikadut

TILANTARVE

Mitoitusajoneuvona on käytetty teollisuusalueilla puoliperävaunullista kuorma-autoa jonka maximipituus on 16,50 m ja kerrostaloalueilla ja pientaloalueilla kuorma-autoa, jonka maksimipituus on 8 m ja leveys 2,6 m.

Ajorata

  • ajokaista teollisuusalueilla 3.0… 3.5 m
  • ajokaista pien- kerrostaloalueilla 2,25…2,75 m
  • ajorata kerrostaloalueella 5.5 m, kun pysäköinti sallittu toisella puolen ajorataa, pelastusauton nostopaikalla 6.0 m
  • ajorata pientaloalueella 5,5 m jos rak.oik > 5000 k-m2
  • ajorata ientaloalueella (4.5)5  jos rak.oik < 5000 k-m2
  • ajorata teollisuusalueilla 6,0–7,0 m
  • kohtaamispaikat 5,5m, sijoitetaan liittymien yhteyteen, kaarteisiin ja kuperien taitteiden huipulle siten, että niiden välimatka on vapaa näkemä vähennettynä kaksinkertaisen pysähtymismatkan pituudella.
  • Pelastusajoneuvojen nostopaikoilla vapaa leveys 6,0 m.
  • Pituuskaltevuus ≤ 8 %. Esteettömyyden erikoistason alueilla ≤5 %.
  • Liittymät rakennetaan pääsääntöisesti avoimiksi, liittyvässä suunnassa korotettuina, kokonaan korotettuina tai pieninä kiertoliittyminä.

Pysäköinti

  • Kadunvarsipysäköinti mahdollista ajoradan reunassa kadun suuntaisesti.
  • Vähäliikenteisillä, päättyvillä tonttikaduilla voidaan sallia poikittainen pysäköinti tapauskohtaisesti.
  • Teollisuusalueilla kadunvarsipysäköinti mitoitetaan 2,5 m leveäksi ja sitä ei merkitä ruuduiksi, koska kadunvarsipysäköintiä käyttää myös raskas liikenne.

Jalankulku

  • Jalkakäytävä molemmin puolin katua, jos myös maankäyttöä on molemmin puolin katua.
  • Jalkakäytävän leveys ≥ 2,0 m, (tarkistettava esteettömän alueen leveys 2,2m).

Pyöräily

  • Pyöräily sijoitetaan ajoradalle sekaliikenteenä.

Varuste- & lumitila

  • kerrostaloalueilla ajoradan ja katutilan reunan välillä 1,0 m
  • Jalankulun tai pyöräilyn ja katutilan reunan välillä 0,5 m, mutta 1,0 m jos kaistalla on liikennemerkkejä, valaisimia tai muita varusteita.
  • Lumitilaa tulisi löytyä katupoikkileikkauksen osista yhteensä 1 metrin lumitila 3,5 metrin ajorataa kohden ja muutoin 0,5 metrin lumitila 1,5 metriä kohden.

Kääntöpaikat

  • Kääntöpaikat mitoitetaan normaalitapauksessa kuorma-autolle peruuttaen ja henkilöautolle eteenpäin ajaen.

Visuaaliset vaatimukset

Puuttuu