Erilliset jalankulku- ja pyörätiet katualueella
- Päivitetty: 8.5.2024
- Julkaistu: 18.5.2016
Jalankulku- ja pyörätie katsotaan erilliseksi katuympäristöstä, kun sen välittömässä läheisyydessä ei ole joko samansuuntaista ajorataa tai jalankulku- ja pyörätien ja samansuuntaisen ajoradan välissä on selkeä tilallinen erottelu. Pyörätien pintamateriaali on asfaltti. Punaisen korostusvärin käyttö on ohjeistettu pyöräliikenne.fi -ohjeessa.
Sisältö
Mitoituksen yleisperiaatteet
Jalankulkualue mitoitetaan toiminnallisen tarpeen mukaan, eli käyttäjämäärien ja -ryhmien sekä liikenneyhteyden luonteen perusteella. Jalankulkijoille varattu alue mitoitetaan kohtaamismahdollisuuden perusteella jalankulkijan, pyöräilijän ja pyörätuolin/lastenvaunun mittoja hyödyntäen.
Pyöräilyn ja jalankulun kohtaamistavat voidaan jakaa taulukossa esitettyihin kategorioihin A ja B. Molemmille kohtaamistavoille eri kulkumuotojen välillä on määritelty sivuetäisyydet, joiden avulla voidaan arvioida tilantarve eri liikennetilanteissa (Taulukko 4).
A.Normaali mitoitustapa:
- Pyöräilijöiden tai jalankulkijoiden on mahdollista kohdata ilman erityistä varautumista kohtaamis- tai ohitustilannetta varten.
B.Käytetään mikäli katualue on ahdas eikä enempää tilaa ole saatavilla:
- Pyöräilijöiden tai jalankulkijoiden on sopeutettava nopeuttaan ja reittiään kohtaamis- tai ohitustilanteessa.
Jalkakäytävän tai jalankulkualueen ja sitä vierustavan esteettömän alueen leveys:
- vähintään 2,5 metriä
- 2 metriä pyörätien yhteydessä, mikäli esteettömän alueen vaatimus täyttyy
- 1,5 metriä pyöräilyalueen yhteydessä vähäisten jalankulkijamäärien paikalliskaduilla
- Keskusta-alueilla, jossa jalankulkijoiden määrä on merkittävä, tulisi jalankulkijoille olla varattuna vähintään yhtä paljon tilaa kuin pyöräilijöillekin
Pyörätien leveys:
Mittoihin ei sisälly erottelun viemää tilaa tai jalkakäytävän puolen tilaa.
- 2,5-3 metriä kaksisuuntaisella pyörätien pääreitillä
- 2,25 metriä kaksisuuntaisella pyörätiellä muulla kuin pääreitillä.
Kulkumuotojen erottelu
Jalankulku ja pyöräily tulee erottaa toisistaan rakenteellisesti tai vähintään tiemerkinnällä aina kun mahdollista, erillisiä ulkoilureittejä lukuun ottamatta.
Jalankulun ja pyöräilyn erottelu tulisi osoittaa muutoin kuin maaliviivalla. Mahdollisia erottelutapoja ovat mm. puut, pollarit, istutukset, kapea kiviraita sekä eri pintamateriaalien käyttö jalankulku- ja pyörätiloissa. Eri materiaalit valitaan siten, että jalkakäytävän materiaali on pienikuvioista kiveystä tai laattaa ja pyörätie toteutetaan asfaltoituna.
Kuvat
Yhdistetty jalankulku- /pyörätie, mitoitus
Erillinen jalankulku- /pyörätie, mitoitus
Erillinen jalankulku- /pyörätie, mitoitus
Lisätiedot ja -lähteet
Helsingin kaupunki, Katutilan mitoitus, Suunnitteluohjeet Helsingin kaupungille 05/2014: Kappale 3.2. Jalankulku.
Helsingin kaupunki, Pyöräliikenteen suunnitteluohje. http://www.pyoraliikenne.fi
HKR, Helsingin katutila – ohjeita ja esimerkkejä. Julkaisu 2004:7.
HKR, Asfalttipäällysteiden valinta, päällysrakenteen päällystekerrosvaihtoehdot. Katu- ja puisto-osasto, 2008
Helsingin katutila -ohjeita ja esimerkkejä: Kappale 3.1. Pintamateriaalit ja reunakivet
InfraRYL, 16000: Kevyen liikenteen rakenteet. Rakennustieto Oy.
InfraRYL 22110: Reunatuet. Rakennustieto Oy.
Liikennevirasto. Jalankulku- ja pyöräilyväylien suunnittelu. 11/2014.
SuRaKu-ohjekortti 1. Suojatiet ja jalkakäytävät.