Julkisen kaupunkitilan kasvillisuus Helsinki-ilmeen muodostajana

• Tila: Uusi
  • Päivitetty: 3.3.2023
  • Luotu: 6.5.2022

Puistojen, katujen ja pihojen kasvillisuus muodostaa Helsingille ominaista kaupunkikuvaa ja kulttuuriperintöä. Vielä tänä päivänäkin 1700-luvun kasviperintö näyttäytyy osana kaupunkikuvaa, vaikka harva kaupunkilainen sitä tiedostaa. Monet tämän hetkisistä arvostetuista julkisista puistoista ovat olleet alkujaan yksityisiä kartano- tai huvilapuutarhoja. Vanhimmat katupuumme ovat saaneet kasvaa nuoruusvuotensa päällystämättömissä katutiloissa vapaasti. Kaupunkirakenteen tiivistyessä on tärkeää ymmärtää vanhojen kasvillisuusrakenteiden merkitys kaupunkikuvassa sekä niiden hyvinvoinnin edellytykset. Kaupungin viherilmeen kehitys poikkeaa jossain määrin rakennusarkkitehtuurin tyylisuuntien kehityksestä.