Isot noppakivet

Tuotetiedot


Kivityyppi

Pääosin purettuja, uudelleen käytettäviä isoja noppakiviä (graniittia ja muita syväkivilajeja).

Kivikoko (nimellismitta)

140x140x140 mm, myös vajaasärmäisiä kiviä. Kivierässä on mukana pienehkö määrä kivituotteesta poikkeavaa kiveä.

Väri

Vaihteleva. Tuote sisältää monen värisiä kiviä sekalaisesti.

Pintakäsittely

Vaihteleva. Tuote sisältää lohkottuja, ristipäähakattuja ja/tai poltettuja kiviä sekalaisesti. Tuote voi sisältää pieniä jäämiä maakosteasta betonista tai saumausaineesta.

 

Käyttö


Soveltuvuus  

Uudelleen käytettävien isojen noppakivien pintakäsittely ja väri vaihtelevat, joten niistä rakennettu alue on monivärinen ja jossain määrin epäsäännöllinen. Kivet sopivat katualueille, joille ei ohjata jalankulkua tai pyöräilyä ja joihin halutaan monimuotoinen ilme.

Tyypillisiä käyttökohteita ovat erotus- ja koristeraidat. Puistoissa isot noppakivet sopivat hyvin rajaamaan kivituhkapintaisia puistokäytäviä tai istutusalueita. Puistoissa on helppo keksiä enemmänkin käyttökohteita.

Käyttöohje

Uudelleen käytettävät isot noppakivet ovat kooltaan ja muodoltaan vaihtelevia, joten suunnittelussa ympäristörakentamisen normaalit mitoitukset esimerkiksi kivien välisten saumausten tai pinnan tasaisuuden suhteen eivät välttämättä toteudu. Suunnitelmassa tulee huomioida kokovaihtelu, esimerkiksi ladottavan alueen reunojen ja rajausten osalta.

Kivien käyttö edellyttää asentajalta jonkin verran kivien valintaa asennustilanteessa. Isot noppakivet asennetaan lohkottujen noppakivien tapaan asennushiekkaan tai maakosteaan betoniin.

Esteetön kaupunkitila

Esteetön kaupunkitila vahvistaa turvallisuutta, asukkaiden hyvinvointia ja koko yhteiskunnan toimivuutta. Esteettömyys tulee huomioida Helsingin kaupunkitilaa suunniteltaessa ja laajat esteettömyyden ohjeet löydät Helsinki kaikille sivustolta.

Tästä kortista löydät tiivistetyn tiedon siitä, missä kaupunkitilan paikoissa ja ratkaisuissa esteettömyys on huomioitu ja sisällytetty ohjeisiin.


Esteettömyyden perus- ja erikoistaso

Esteettömyyden ja saavutettavuuden toteuttamiseksi Helsingin kaupunki on määritellyt seuraavat tavoitetasot.

Esteettömyyden erikoistason alueet määräytyvät alueen palvelutar­jonnan ja käytön mukaan tavallista suurempia esteet­tömyysvaatimuksia omaavista alueista, reiteistä tai kohteista.

Esteettömyyden perustasolla tarkoitetaan korkeata­soista, esteetöntä ja turvallista julkisen ympäristön laa­tua. Kaikkien muiden kuin erikoistason alueiden tulisi täyttää perustason esteettömyysvaatimukset.

Erikoistasoa vaativat alueet ja niiden rajaus tehdään aina tapauskohtaisesti. Seuraavilla alueilla tulisi toteuttaa korkeampaa esteettömyyden erikoistasoa:  

  • keskusta-alueet
  • kävelykadut
  • julkisen liikenteen asemat ja pysäkit
  • terveys- ja hyvinvointikeskukset, perhekeskukset, palvelutalot sekä niiden ympäristöt
  • sairaalaympäristöt sekä näiden rajapinnat yleisten alueiden kanssa
  • kaikille suunnatut liikunta- ja leikkipaikat (kaupun­gin omistamat ulkoalueilla sijaitsevat)
  • kauppakeskukset

Esteettömyyden perus- ja erikoistason eroavaisuudet on esitetty esteettömän rakentamisen SuRaKu-ohjeistuksessa (Valtakunnalliset ulkoalueita koskevat ohjeet).


Esteetön kaupunkitila

Kaupunkitilassa on kalusteita ja rakenteita, joiden mitoituksessa tulee huomioida esteettömyys ja ergonomia.


Kalusteet ja rakenteet, ohjeita Kaupunkitilaohjeessa

Kaupunkitilassa on kalusteita ja rakenteita, joiden mitoituksessa tulee huomioida esteettömyys ja ergonomia.

Istuin tulee olla mitoitukseltaan esteetön (istuinkorkeus, istuimen kulma ja selkänojan kulma). Osassa istuimista tulee olla käsinojat seisomaan nousun helpottamiseksi. Silloin kun istuimelle halutaan nousta pyörätuolista, käsinoja sijoitetaan noin 600 mm etäisyydelle penkin päästä. Muotopaletti

Käsijohde tulee aina sijoittaa esteettömyysohjeiden mukaiselle korkeudelle. Sijoituskorkeus on perustasolla 900 mm maan pinnasta. Erikoistason kohteeseen asennetaan käsijohteet kahelle korkeudelle, 900 mm ja 700 mm. A6 Käsijohteet

Pyöräkatos ja joukkoliikenteen katos tulee olla hyvin valaistu, jotta käyttäjä näkee lukita pyörän ja lukea informaatiota, kuten pysäkkikartat pysäkin seinässä. G Pyörätelineet ja pyörätelineiden sijoitusohje (G) Pyörätelineet

Opasteiden eri sisältöjen esteettömän suunnittelun ohjeet löytyvät Kaupunkiopastuksen periaatteet ohjekortista.

Rakenteista luiskat ja portaat tulee toteuttaa esteettömiksi. Luiskat Portaat


Esteetön valaistus, ohjeita Kaupunkitilaohjeessa

Esteettömien reittien valaistuksen tulee olla katkeamaton, hyvin ympäristön värejä toistava ja riittävän tehokas turvalliseen liikkumiseen. Kaupunkivalaistus -hakemistosta löydät ohjeet valaistuksen suunnitteluun.

Laadukkaan ja esteettömän valaistuksen perusvaatimuksia ovat riittävä valaistusvoimakkuus, tehokas häikäisysuojaus, harkitut pintakirkkaus- eli luminanssisuhteet, valon tasaisuus, oikea valon suuntaus ja sopivat valon väriominaisuudet.

Köynnökset tuovat monipuolista vihreyttä kaupunkitiloihin

Köynnökset lisäävät väriä ja viihtyisyyttä ja korostavat vuodenaikojan vaihtelua. Lehvästö vähentää kaikuisuutta, pölyämistä ja kasvien haihduttaminen parantaa pienilmastoa. Tuuheat köynnöskasvustot tarjoavat elintilaa pikkulinnuille.

Köynnöksille voidaan rakentaa oma tukirakenne ahtaaseenkin katutilaan, johon puiden istuttaminen on mahdotonta, tai niiden voidaan antaa valua kasvupaikalta alaspäin. Ne sopivat maanpeitekasveiksi, voivat nousta puun runkoa pitkin tai kiivetä pergolaa, aitaa tai muuria vasten.

Köynnösten hyödyistä ja haitoista on käyty keskustelua jo ainakin 1800-luvun lopulta saakka. Köynnösten pelätään vahingoittavan rakenteita ja aiheuttavan kosteusvaurioita. Köynnökset voivat kuitenkin myös suojata rakenteita. Tuuhea köynnös estää auringon ultraviolettisäteilyä vahingoittamasta rakenteen pintaa. Lehtevä köynnös suojaa rankka- ja viistosateilta. Köynnökset ovat eläviä ja haihduttavat vettä lehtien ilmarakojen kautta, joten ne viilentävät paahteista kaupunkitilaa.

 

Kuinka köynnökset kiipeävät?

Köynnöksiksi kutsutaan rentovartisia kasveja, jotka kiipeilevät tukea pitkin. Luonnossa tukena ovat usein puut ja pensaat.  Köynnöksen kiipeämistavalla on ratkaiseva merkitys sen menestymiselle ja vaikutuksille kaupunkiympäristössä. Kiipeämiseen köynnökset käyttävät yleisimmin kiipimäjuuria, kärhiä tai kierteistä kasvutapaa.

 

Itse kiinnittyvät köynnökset

Köynnöshortensia kiinnittyy erittäin voimakkaasti alustaan kiipimäjuurilla, jotka tunkeutuvat pinnan pieniin halkeamiin laajentaen niitä. Imukärhivilliviinien levymäiset imukupit ovat muuntuneita lehtiä, jotka kiinnittyvät alustan pintaan tiiviisti myös kemiallisesti. Jos imukärhivilliviini irrotetaan julkisivusta esimerkiksi maalauksen takia, siitä jää jälkiä. Hyvä neuvo on leikata poistettavat köynnökset jo muutamaa päivää aikaisemmin, jolloin niiden ote heikkenee ennen poistamista.

Saksalaisessa kirjallisuudessa varoitetaan, että itse kiipeävät köynnökset voivat olla haitaksi teräsbetonijulkisivulle, sillä ne voimistavat pinnan luonnollista kemiallista rapautumista tai joissakin tapauksissa hakeutuvat liikuntasaumoihin. Rappauskin saattaa vaurioitua, joskin tämä riippuu myös rappauksen laadusta. Helsingissäkin on useita tunnettuja, villiviinin peittämiä julkisivuja, jotka ovat pysyneet hyvässä kunnossa vuosikymmeniä. Puujulkisivulle ei itse kiinnittyviä kasveja suositella, sillä ne pitkittävät pinnan kosteana pysymistä ja lisäksi puupinta huoltomaalataan köynnöksen ikään nähden usein, jolloin köynnös joudutaan irrottamaan. Nykyisin ei muutenkaan suositella itsestään kiinnittyvien köynnösten istuttamista siten, että ne kiinnittyvät suoraan seinärakenteisiin, vaan suositellaan säleikköjä.

 

Tukea tarvitsevat köynnökset

Suurin osa meillä hyvin menestyvistä köynnöskasveista tarvitsee tuen, jonka varassa kasvaa. Köynnökset voivat kiertyä kokonaisuudessaan tuen ympärille, kuten köynnöskuusama, piippuköynnös, haitalliseksi vieraslajiksi määritelty kelasköynnös ja laikkuköynnös sekä humala.  Köynnöksellä voi olla myös erityisiä kosketukselle herkästi reagoivia ja tuen ympärille kiertyviä kiinnityselimiä, kärhiä. Kärhet ovat usein muuntuneita lehtiä, kuten säleikkövilliviinillä, tai kärhi voi olla lehtiruoti, kuten kärhöillä.

Köynnösruusut ovat oikeastaan pitkäversoisia pensaita, jotka ohjataan kasvamaan ylöspäin sopivaa tukea pitkin. Niiden piikit tukevat kiipeämistä, mutta lisäksi tarvitaan ihmisen apua.  Köynnösruusut ovat meitä leudommassa ilmastossa erityisen suosittuja, mutta meillä köynnösruusujen talvenkestävyys ei yleensä ole riittävä. Kokeilla voi valkoista ´Pohjantähti`-lajiketta tai punaista ´Flammentanz´-lajiketta. Muut tarvitsevat talvisuojauksen.

Hedelmäpuita on perinteisesti ohjattu kasvamaan säleikköä vasten, kun tilaa on vähän tai on haluttu hyödyntää seinän lämpöä varaava ominaisuus. Monet pensaat voivat osoittautua ihmeen kiitollisiksi seinää vastaan aseteltuina. Esimerkiksi herukan versot kasvavat yllättävästi pituutta ja tuottavat runsaasti marjoja seinää vasten tukeen kiinnitettyinä. Säleikköön tai muuhun tukeen kiinnittyvä kasvi ei haittaa rakenteita, jos kasvin ja seinän väliin on jätetty selvä tuuletusväli.

Köynnösten tukirakenteet voivat olla puisia säleikköjä tai korkeatasoisesti viimeisteltyjä metallivaijereita. Tukirakennetta käytettäessä tulee huolehtia, että se on riittävän etäältä seinästä. Jotkin lajit, kuten köynnöskuusama, voivat kasvattaa vahvan rungon vuosien ja vuosikymmenten kuluessa. Voimakaskasvuisen köynnöksen tuet voivat sijaita etäällä toisistaan ja niiden tulee sijaita etäällä seinästä. Tuen ympärislle kiertyvät lajit pärjäävät hyvin pelkällä pystykasvuisella tuella. Hentokasvuiset köynnöskasvit, kuten kärhöt,  hyötyvät ristikkotuista ja voivat tukeutua ilmavasti kepeäänkin tukeen. Sähköjohdot ja muut vastaavat kaapelit eivät sovellu köynnöstueksi.

 

Köynnösten valinnassa ja istutusalustassa huomioitavaa

Hieman yksinkertaistaen köynnöskasvi on sopeutunut kamppailemaan tiensä metsän varjoisasta pohjakerroksesta kohti korkeuksia ja valoa. Poikkeuksiakin on, ja köynnöshortensian sekä imukärhivilliviinin mainitaan mielellään kasvattavan versojaan valosta poispäin. Tästä seuraa, että nämä kaksi saattavat hakeutua esimerkiksi syöksytorven sisään tai kattotiilen alle, mutta myös se, että ne sopivat hyvin maanpeitekasveiksi.

Köynnöskasvin tyvi saa mielellään olla suojassa suoralta auringon paahteelta, vaikkapa perennojen tai pensaiden suojassa. Runsasmultainen mutta ilmava, ravinteita ja vettä tarjoava kasvualusta tarjoaa hyvät eväät kasvuun. Varjoisalle kasvupaikalle sopii erityisesti köynnöshortensia, tai sinne voi kokeilla uusia, aikaisempaa talvenkestävämpiä muratteja. Myös muratti kiipeää kiipimäjuurten avulla ja kiinnittyy voimakkaasti alustaansa. Paahteiselle kasvupaikalle suositeltavimpia ovat parhaiten kuivuutta kestävät villiviinit tai viinilajit.

Köynnökset pitää istuttaa yli puolen metrin päähän rakennuksen seinästä tai muurista, sillä näiden vierustat on tehokkaasti kuivattu, ja ne on muutenkin varattu routaeristeitä varten. Seinämää vasten maan alle voidaan tarvittaessa asentaa vedeltä ja juurilta suojaava patolevy. Köynnös pitää istuttaa räystäslinjan ulkopuolelle vedensaannin turvaamiseksi.

Sopivaa köynnöskasvia valittaessa on muistettava kiipeämistavan ja kasvupaikkavaatimusten lisäksi ottaa huomioon köynnöksen korkeus. Köynnöksiä voi yhdistellä, ja korkean tyvelle voi istuttaa matalamman. Yksivuotiset köynnökset ovat mukava lisä kausikasvi-istutuksessa tai monivuotisen köynnöksen juurella. Perinteisten hajuherneiden, ruusupapujen ja koristekrassin lisäksi tarjolla on monipuolinen valikoima kukkivia yksivuotisia.

Kaupunkiympäristöön sopivia puuvartisia köynnöskasveja esitellään Helsingin kaupunkikasvioppaan taulukossa Puuvartisten kasvien peruslajisto.

Lisää tietoa köynnöskasvien käytöstä saa esim.

  • Teoksesta Finke & Osterhof 2001. Fassaden Begrunen – Ratgeber fur Gestaltung, Ausfuhrung und Pflanzenwahl. Blottner verlag. Kirja on myös tämän artikkelin tärkein tietolähde.
  • Elina Sirénin opinnäytetyöstä vuodelta 2011 Fasadvegetation och dess användningsmöjligheter i Finland.
  • Dunnet & Kingsbury 2008.  Planting green roofs and living walls.

Uimarantojen opastus

Johdanto

Tässä ohjekortissa esitetään Helsingin uimarantojen opastuksen lähtökohdat ja opasteratkaisut. Opasteissa pyritään asiakasystävällisyyteen ja ymmärrettävyyteen.


Opasteperhe

Opastekonseptin visuaalisessa ilmeessä käytetään mustan ja valkoisen rinnalla Helsingin brändiväripaletista Sumun sinistä sekä Herald-kullan väriä. Näiden rinnalla mm. rantaopasteiden karttapohjissa käytettiin pehmeitä kerman ja kullan sävyjä. Väri paletti luo viihtyisää rantatunnelmaa, samalla säilyttäen opasteiden luettavuuden ja saavutettavuuden.

Kalusteiden pohjaväri on sumun sininen. Se erottuu rantahiekasta hyvin mutta on värinä pehmeä ja lähestyttävä. Tämän rinnalle kalustukseen tehosteena on tuotu sini-valko-raidoitusta ja opasteisiin Helsingin koromuotoja.

Kaikki opasteet ovat ainakin kolmikielisiä (suomi, ruotsi, englanti). Näiden lisäksi tärkeimmissä opasteissa voidaan paikka- ja tapauskohtaisesti käyttää myös muita kieliä. Kielto- ja varoitusopastus sekä reitit ja palvelut on selkeästi merkitty, mutta yleinen äänensävy opas-teilla on salliva. Tätä korostaa esimerkiksi rantaetikettiohjeistus ja sen kuvitusaiheet sekä Helsingin uimarannoille luotu oma maskotti.

 

Karttaopaste

Karttaopasteeseen on koottu

  • uimarannan palvelut
  • yleiset paikka- ja yhteystiedot
  • vedensyvyys
  • ranta-alueja kulkuväylät
  • tarvittavat tiedot veden laadusta.

Opastekalusteessa on sumun siniseksi maalattu metallinen runko, jossa opasteet on teipattu levylle kehyksen sisään. Opaste on kannakoitu maahan betonijalustalla, ja sen yläosassa on raidallinen muotoonleikattu markiisi. Karttaopaste on sijoitettu kaikille rannan pääsisäänkäynneille.

 

Vedenlaatu ja poikkeustila -opaste

Vedenlaatu- ja poikkeustilainfo-opasteet on teipattu levylle irrotettaville levyille. Ne asetetaan karttaopasteen alle tai päälle niille opasterunkoon varattuihin uriin. Vedenlaatu-opaste päivitetään hyvä–kohtalainen–huono asteikolla vastaamaan ajankohtaista veden laatu -tutkimusta. Poikkeustila-opaste lisätään karttaopasteen alle poikkeusolojen, kuten metsäpalovaroituksen tai uimakiellon ollessa voimassa.

 

Ilmoitustaulu

Ilmoitustaulu on löytyy karttaopastekalusteen taustapuolelta. Ilmoitustaulun yläosaan on varattu vedenlaaturaporteille lukollinen, liukuovellinen vitriini. Ilmoitustaulun alaosa on avoin metallilevy, jonka pintaan voidaan jättää ilmoituksia ja julisteita ranta-alueen tapahtumista.

 

Rantaetiketti-opaste

Rantaetikettiin on koottu yleiset toimintaohjeet ja kiellot rannan käyttäjille. Kuvitettu etikettiohje on äänensävyltään lähestyttävä ja luo hyvää rantatunnelmaa. Opaste on teipattu levylle karttaoapstetta vastaavaan opasterunkoon, mutta opasteaineisto on tässä molemmin puolin kalustetta. Rantaetiketti on sijoitettu aina karttaopasteen yhteyteen rannan pääsisäänkäynneille.

 

Tunnistetolppa

Tunnistetolppa toimii uimarannalla luontevana kokoontumispisteenä, sekä kokoaa suuntaviitat rannan tärkeimmille palveluille. Tunnistetolppassa on raskas betonista valettu, raidoitettu jalusta joka toimii istuimena ja tukee opastetolppaa. Tunnistetolppa on sijoitettu keskeiselle paikalle rannalla, josta sen löytää helposti.

 

Tunnistetolppahylje

Tunnistetolpan päähän on kiinnitetty kolmesta osasta koostuva hyljehahmo. Hahmo on Helsingin uimarantojen maskotti, Itämerelälkin tuttu harmaahylje. Hylje on valmistettu puusta, ja sen yksityiskohdat on kaiverrettu ja maalattu. Sen yksittäiset osat on istutettu päällekkäin runkoputkeen, ja ne voivat kiertää putkea luoden kolmiulotteisen vaikutelman hahmolle.

 

Suuntaviitta

Metallista taivutetut pyöristetyt suuntaviitat kiinnittyvät runkoputken ympärille. Suuntaviitat on kohdistettu siinä esitetyn palvelun suuntaan ja niiden sisältö on teipattu molemmille puolille opastetta.

 

Nimiopaste

Nimiopaste kiertää tunnistetolppaan asennettua metallikehää. Hiekan väriseen kehään on teipattu rannan nimi ja uimaranta-piktogrammi.

 

Palveluopaste

Palveluopasteet ovat tulostettuja opastelevyjä, joilla kuvataan rannan eri palveluita. Opasteet voidaan kiinnittää olemassaoleviin ranta-alueen rakenteisiin tai maahanupotettuihin opastetolppiin.

 

Kielto- ja varoitusopaste

Kielto- ja varoitusopasteet ovat tulostettuja opastelevyjä, joilla viestitään tapauskohtaisesti rannan kielloista ja varoituksista. Opasteet voidaan kiinnittää olemassaoleviin ranta-alueen rakenteisiin tai maahanupotettuihin opastetolppiin. Opastelevyt ovat keskenään saman levyisiä, jolloin niitä voi siististi koota yhteen runkoputkeen useamman päällekkäin.

 

Vahvenneopaste

Vahvenne opasteet tehostavat viestintää rannalla voimassa olevista kielloista. Erilliseen maahan upotettuun neliskulmaiseen pystytolppaan on koottu kieltomerkit pyöreinä opastetarroina allekkain. Vahvenne opasteet on asemoitu koko rannan pituudelta näkyville paikoille rantahiekalle.

 


 

Liikenneympyrä (kiertoliittymä)

Liikenneympyrä osana kaupunkitilaa

  • Liikenneympyrä ja sen ympäristö suunnitellaan kokonaisuutena. Liikennesuunnittelun lisäksi huomioidaan ympäröivä maisema ja luonto. Liikenneympyrä voi muodostaa liikenteellisen porttikohdan kaupunkitilaan.
  • Liikenneympyrällä pyritään rauhoittamaan liikennettä ja parantamaan risteyksien turvallisuutta. Tiiviisti rakennetussa kivikaupungissa liikenneympyrän käyttöä tulee harkita tarkkaan kaupunkikuvan, jalankulun ja pyöräilyn kannalta.
  • Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden asemaa ja hyvää kaupunkikuvaa tukee koko ympyräalueen korottaminen ennen tulosuuntien suojateitä yksittäisten suojateiden eteen sijoitettujen töyssyjen sijaan.
  • Turvallisuuden kannalta oleellista on varmistaa, että kaikkien ajoneuvojen nopeudet soveltuvat turvalliseen risteämiseen ja kaikkien kulkumuotojen ajolinjat ovat väistämissääntöjen kanssa johdonmukaiset.
  • Liikenneympyrä mahdollistaa maamerkin muodostamisen taiteen, valaistuksen ja istutusten avulla. Keskiaiheessa ei saa käyttää liikennettä häiritseviä liikkuvia; häikäiseviä tai välkkyviä elementtejä.
  • Liikenneympyrän istutukset ovat paikka tuoda lisää luontoa kaupunkiin, tukea optista ohjaavuutta ja tuoda juhlavuutta kaupunkitilaan.

Näkemät ja visuaalinen ohjaavuus

Tiiviissä ja rakennetussa kaupunkiympäristössä näkemien toteutuminen voimassa olevien Väylän ohjeiden mukaisilla arvoilla voi olla haastavaa. Nykyisen ohjeen mukaan suuren liikenneympyrän, jonka sisähalkaisija on suurempi kuin 40 m, keskiosassa ei edellytetä esteetöntä näkemää. Tätä pienemmissä liikenneympyröissä esteetön näkemä toteutuu, kun liikenneympyrän liikenne näkyy keskiosan läpi.  Yksittäiset runkopuut tai rakenteet eivät ole näkemäeste. Näkemiä tulee tarkastella kokonaisuutena ja tapauskohtaisesti liikenne- ja kaupunkisuunnittelun asiantuntijoiden yhteistyönä.

  • Liikenneympyrässä pitää olla aina tienopeuden mukainen pysähtymisnäkemä, ellei ajonopeuksia ole laskettu hidasteilla, korotuksilla tai muilla keinoilla.
  • Tulosuunnan näkemäalue mitoitetaan siten, että liittymään saapuva autoilija voi esteettä havaita edellisestä tulohaarasta saapuvan ja sen kohdalla kiertotilassa olevan ajoneuvon.
  • Autoilijan pitää nähdä väistämisviivalta myös seuraavaan liittymähaaraan tai vähintään 30 m ajosuuntaan.
  • Väistämisviivalle pysähtyneen autoilijan tulee nähdä vähintään 2 m suojatien jatkeen suuntaan seuraavaa liittymähaaraa enintään 20 m:n etäisyydellä kiertotilan reunasta risteävän jalankulun ja pyöräilyn väylän ylityskohdassa.
  • Keskusaiheen suunnittelussa huomioidaan liikenneturvallisuus. Aihe tulee sijoittaa siten, ettei se aiheuta törmäysvaaraa. Teos ei saa muistuttaa liikennemerkkiä tai muuta liikenteenohjauslaitetta. Keskusaiheen valaistus ei saa häikäistä tai olla huomattavasti kirkkaampi kuin muu tie- tai katuympäristö. Vilkkuvaa tai liikennemerkkiin sekoitettuvia punaista ja vihreää valoa ei saa käyttää. Kuva 3.
  • Tiehallinnon “Tasoliittymät” -ohjeen kappaleessa 5.1.4 on määritetty tarkemmin kiertoliittymän näkemäalueista. Vaativissa kohteissa näkemä voidaan ja kannattaa varmistaa mallintamalla.
  • Liikenneympyrän ajoratojen geometrian tulee viestiä kuljettajalle selkeästi, että kiertotilasta poistuva ajoneuvo on selkeästi kääntyvä ajoneuvo ja siten jalankulun ja pyöräilyn väistämisvelvollinen.
  • Suojatien sijoittelussa tulee huomioida, että se ei ole liian kaukana kiertotilasta, jottei liikenneympyrästä poistuva ajoneuvo ehdi nostaa ajonopeuttaan ennen suojatietä. Tavoitteellista olisi sijoittaa suojatie 6 m päähän kiertotilasta ja keskisaarekkeellisena tapauskohtaisesti. Kiertotilan korottaminen aloitetaan ennen saapumissuunnan suojateitä.
  • Yliajettavilla kiveyksillä ja liittymän ajotilan kavennuksilla voidaan hillittä liittymästä poistuvien ajoneuvojen nopeuksia sekä ohjata henkilöautot kohtisuoraan poistumishaaran suojateihin nähden.
  • Keskusaihe kannattaa aina varustaa suojaputkivarauksin sähkövetojen tekemistä varten, vaikka sen valaistuksen toteuttamisesta ei olisi varmuutta.

Mitoitus

  • Liikenneympyrän koon määrittää kyseissä paikassa liikennöivä kalusto, liikennemäärä ja katutyyppi sekä liikenteen suuntautuminen (esim. jos bussilinjasto ajaa vain liittymän läpi). Liikennetekninen mitoitus varmistetaan ajouratarkastelulla suurimmalla käytettävällä kalustolla. Erikoiskuljetukset huomioidaan liikenneympyrän mitoituksessa ja rakenteellisissa ratkaisuissa sekä mm. pylväiden sijoittelussa ja mahdollisesti niiden kaadettavuudessa/irrotettavuudessa. Merkittävää toteutettavalla varautumisratkaisulle on erikoiskuljetusten määrä ja aikaväli.
  • Suomen Paikallisliikenneliitto ry:n Bussiliikenteen infrakortti no 13:ssa on määritetty bussiliikenteen ja kiertoliittymien mitoituksesta.

Jalankulku ja pyöräily

  • Liikenneympyrä voidaan toteuttaa pyöräliikenteelle usein eri tavoin, 1-suuntaisena, 2-suuntaisena, tai yhdistettynä jalkakäytävänä ja pyörätienä. Pyöräily voi olla myös kiertotilassa, jos liittyvillä kaduilla pyöräily on esitetty ajoradalle.
  • Liikenneympyrän pyöräliikenteen järjestely valitaan liikennemäärän sekä ympäröivien linjaosuuksien pyöräliikennejärjestelyjen perusteella. Pyöräliikenne suunnitellaan joko kiertotilaan muun ajoneuvoliikenteen kanssa tai erotellaan muusta ajoneuvoliikenteestä rakenteellisesti kiertävälle kehälle (mielellään pyöreään muotoon)
  • Vilkkaasti liikennöidyssä liikenneympyrässä pyöräliikenteen oma tila parantaa kaikkien kulkumuotojen turvallisuutta ja sujuvuutta.
  • Jalankulku erotellaan pyöräliikenteestä aina silloin, kun pyöräliikenne on liikenneympyrässä yksisuuntainen.
  • Pyörätien suunnittelua kiertoliittymissä on käsitelty tarkemmin Väyläviraston “Pyöräliikenteen suunnittelu” -ohjeessa sekä Helsingin kaupungin “Pyöräliikenteen suunnittelu” -sivustolla.

Valaistus

Liikenneympyrä, liikenteenohjaus, katuvalaistus, liikenneympäristö ja mahdollinen keskustaide suunnitellaan tasapainoiseksi kokonaisuudeksi. Valaistustekniset ohjeet on esitetty Helsingin Ulkovalaistuksen suunnitteluohjeessa. Liikenneympyrän valaistusluokka on korkeampi, eli hieman kirkkaampi kuin liittyvien katujen valaistus.

Pylväät voidaan sijoittaa liikenneympyrän ulkoreunalle tai liikenneympyrän keskelle. Reunasijoittelussa valaisimet asennetaan ajokaistojen välisille keskisaarekkeille. Reunasijoittelussa pystytään huomioimaan myös jalankulkuväylien, pyöräteiden ja suojateiden valaistus. Keskiasennuksessa pylväs on korkea ja suunnittelussa huomioidaan tarkasti häikäisyn ja valosaasteen minimointi.

Kiertoliittymän valaistusta suunniteltaessa huomioidaan liikkumisen turvallisuus, sopivuus liittyviin katutiloihin ja varmistetaan katujen valaistuksen jatkuvuus, niin sanottu optinen ohjaus. Valaisimien ja pylväiden sijoituksen on oltava sellainen, että tienkäyttäjä saa pimeällä oikean käsityksen tiestä ja sen lähiympäristöstä, tien jatkuvuudesta, kaarteista ja tasauksesta. Optisen ohjauksen kannalta haastavissa kohdissa pylväiden sijainnit tulee tutkia perspektiivikuvien tai mallinnusten avulla.

Liikenneympyrässä on tilaa kasvillisuudelle

Liikenneympyrän istutukset voivat tuoda luontoa kaupunkiin (esim. monilajiset perennaistutukset tai lahopuutarhat), olla optisesti ohjaavia (esim. puut) sekä tuoda juhlavuutta kaupunkitilaan (esim. kesäkukkaistutukset). Kuva 4.

  • Liikenneympyrän keskusta on kasvupaikkana kuiva ja usein valoisa. Tiesuola saattaa haitata kasvien menestymistä.
  • Keskiaiheen tulee olla helppohoitoinen ja turvallisesti kunnossapidettävissä ja kasteltavissa. Keskialueen tulee olla halkaisijaltaan yli 5-6 m. Istuksen reunaan, riittävän etäälle ajoradasta jätetään hoitovapaa alue.
  • Valmis maksaruohomatto on matala, helppohoitoinen ja lisää kaupunkiluonnon monimuotoisuutta. Myös kukkaketo saattaa sopia liikenneympyrän keskiaiheeseen.
  • Syvään sorakatteeseen istutetut dynaamiset, monilajiset kuivien ja valoisien paikkojen perennaistutukset ovat suhteellisen helppohoitoisia ja ilmeikkäitä. Istutukset suunnitellaan kukkimaan varhaisesta keväästä pitkälle syksyyn. Runsaat aikaisen kevään kestävät sipulikasvit, kuten idänsinililjat, krookukset ja narsissit ilahduttavat kaupunkilaisia ja erottuvat edukseen puiden ollessa vielä lehdettömiä. Kukkivat kasvit useista eri heimoista tarjoavat monipuolisesti ravintoa pölyttäjille. Kasvit kannattaa jättää talveksi törröttämään ympyrään ja leikata vasta keväällä sekä silputa paikalle, jolloin ne tarjoavat hyönteisille myös talvehtimispaikkoja.
  • Suuri leveäkasvuinen puu sopii maamerkiksi liikenneympyrän keskelle. Puiden runkokorkeutta tulee nostaa, jotta ne eivät tuki liikaa näkemiä. Tammi ja mänty sopivat erityisen hyvin liikenneympyrän keskelle, sillä ne ovat suurikokoisia, oksistoltaan graafisia ja kestävät melko hyvin kuivuutta. Muutkin katuympäristössä kestäväksi havaitut puut, pensaat ja köynnökset ovat sopivia. Myös kuollutta puuta voidaan käyttää liikenneympyrän keskellä luomaan biologista monimuotoisuutta.
  • Kesäkukkaistutukset tuovat liikenneympyrään väriä ja juhlavuutta. Ne vaativat kuitenkin säännöllistä hoitoa: kastelua, lannoitusta, paikkausistutuksia ja rikkakasvien kitkemistä. Liikenneympyrän kesäkukkaistutukset saavat mielellään olla osa kaupungin laajempaa kausikasvikokonaisuutta. Kesäkukkia käytettäessä tulee suunnitella koko vuoden ilme. Talvella kausikasvit tulisi korvata jollain muulla aiheella, jottei tärkeä liittymä jää tyhjäksi tai suunnitella kokonaisuus, jossa on ympäri vuoden tilaa jäsentävää kasvillisuutta, taidetta tai muita rakenteita.
  • Liikenneympyrän reuna-alueiden kuivatusta voidaan tarkastella innovatiivisesti. Kuivatusvesiä voidaan mahdollisesti viivyttää reunojen saarekkeissa. Myös veden ohjausta liikenneympyrän keskelle ja sen tarjoamia mahdollisuuksia voidaan tutkia. Kuva 5.

Visuaalinen kalustehakemisto

A Kaiteet


B Ajoesteet ja pollarit


C Opasteet


D Istuimet


Kaivopuistoin pöytäpenkkikaluste.

E Istutusastiat


F Puunsuojat


G Pyörätelineet


H Roska-astiat


I Pylväät ja portaalit


J Kaupunkikäymälät


K Pysäkit ja mainoslaitteet


L Varusteet ja laitteet


M Hyönteishotellit



E7 HKI Istutusastia, rajaava törmäyssuojaruukku

Yleistä
Ruukku on suunniteltu alun perin Esplanadien katukokeiluun käytettäväksi jalankulun ja oleskelun alueiden ja ajoradan välissä. Törmäyssuojaruukkujen sisällä on tilavaraus betonikivelle.

Ruukusta on kaksi mallia, joista toinen on suunniteltu käytettäväksi köynnössäleikön kanssa. Köynnössäleikköversiossa on myös hieman syvempi tila istutuksille.

Ruukuissa on mahdollista käyttää erikseen hankittavaa altakastelujärjestelmää.

Sijoitusalueet

Koko kaupunki

Materiaalit

Ruostumaton teräs

Pintakäsittely / viimeistely

pulverimaalaus ja graffitinsuojakäsittely

Värivaihtoehdot

RAL 7033, RAL 7042

Ylläpito

Kalustevalmistajan ohjeen mukaisesti

Hankintatapa

Suorahankinta

E6 HKI Istutusastia, rajaava ruukku

Yleistä
Ruukku on suunniteltu alun perin Esplanadien katukokeiluun käytettäväksi jalankulun ja oleskelun alueiden ja ajoradan välissä.

Ruukusta on kaksi korkeutta. Matalaa mallia suositellaan käytettävän silloin, kun penkki ja ruukku ovat samalla tasolla, ja korkeaa mallia silloin, kun ruukku on alemmalla tasolla penkkiin nähden. Esimerkiksi silloin kun ruukku sijaitsee ajoradalla ja penkki korotetulla jalkakäytävällä.

Ruukuissa on mahdollista käyttää erikseen hankittavaa altakastelujärjestelmää. 

Sijoitusalueet

koko kaupunki

Materiaalit

Ruostumaton teräs

Pintakäsittely / viimeistely

pulverimaalaus ja graffitinsuojakäsittely

Värivaihtoehdot

RAL 7033, RAL 7042

Ylläpito

Kalustevalmistajan ohjeen mukaisesti

Hankintatapa

Suorahankinta

H8 Tuhka-astia, kapea putkimalli

Sijoitusalueet

Kivikaupunki
Historiallinen alue
Aluekeskus
Asuinalue
Luonnonmukainen alue


Pintakäsittely / viimeistely

Kuumasinkitys+ sinkkifosfatointi + jauhemaalaus (tai vastaava yhdistelmä)
Ruostumaton teräs: hionta grit 180


Värivaihtoehdot

Kivikaupunki: RAL 7021, Black Grey, RAL 6012, Black Green, ruostumaton teräs
Aluekeskus, asuinalue: RAL 7021, Black Grey, ruostumaton teräs
Luonnonmukainen alue: RAL 7021, Black Grey
Historiallinen alue: RAL 9011, Graphite Black


Ylläpito

Noudatetaan peittomaalatun ja kuumasinkityn teräksen sekä ruostumattoman teräksen ylläpito-ohjeita.


Hankintatapa

Puitesopimus